Kampagnens materialer, der blev udleveret til kunderne, så de kunne give det videre til de ansatte i Normal-butikkerne: En flyer med information og guldmønter, der skulle symbolisere fordelene ved en overenskomst. Foto: Hung Tien Vu
Hvorfor er det kun en brøkdel af medarbejderne i Normal-butikkerne, der har overenskomst? Og hvorfor skal resten snydes for feriefridage, fritvalgsordning, løn på barnets første sygedag, løn under barsel og pension?vi prøvede lidt nye grænser af – for eksempel ved at spørge kunderne, om de ville overbringe en pose guldmønter og en flyer til medarbejderne, hvis de mente, at medarbejderne fortjente en overenskomst
Det forhold skulle Normal-kampagnen denne onsdag være med til at sætte fokus på, så medarbejderne i alle Normal-butikker kan få en overenskomst. Det kan HK kræve, hvis mindst 50 procent af medarbejderne i en Normal-butik er medlem af HK Handel:
2 af kunderne vi talte med foran Normal-butikken i Middelfart. Se flere reaktioner fra kunder nederst i artiklen.
Der blev taget supergodt imod kampagnen foran butikkerne, men også på Facebook, hvor overvældende mange har været inde og like, kommentere og dele budskabet om, at flere Normal-ansatte skal være dækket af en overenskomst.
Konkrete OK-resultater på vej

Kunderne tog godt imod kampagnen. Her et foto fra Odense, hvor ungdomsorganisere Trine Baadsgaard og Niklas Jensen stod foran Normal-butikken i gågaden. Foto: Hung Tien Vu.
Varm (og venlig) modtagelse i Middelfart
Pia Thurøe, formand HK Handel Midt, sammen med Jonas Larsen, ungdomsorganiser i HK Midt, foran Normal i Middelfart.
Hvad sagde kunderne?
Mette, TR for BUPL:
- Det er fint at sætte spot på det. Hende jeg gav chokolademønterne til (butiksassistenten i Normal, red.) troede ikke, at en overenskomst var for alle. Og der er nok mange unge, som ikke ved, hvad de kan bruge en fagforening til. Eller hvordan de er stillet ved fx en arbejdsskade, problemer med chefen eller ved røveri.
Kirstine:
- Det er friskt, at I bruger kunderne til at dele budskabet. Det er da overhovedet ikke i orden, at de ikke har overenskomst.
Lone:
- Det er da underligt, at der er forskel. Jeg troede, det var ens for alle butikkerne (at de havde overenskomst, red.)
Gitte:
- De skal da alle sammen have overenskomst. Det andet er noget mærkeligt noget. Jeg tror, hende jeg afleverede til (butiksassistenten i Normal, red.), tager det med hjem og læser det. Men solidariteten er ikke helt den samme i dag. Da jeg startede i lære i ’78 lå fagforeningsblanketten på bordet. Kollegerne ville kun have én, hvis man var medlem. Sådan er det jo ikke i dag.