Normal: Flyer og guldmønter

Kampagnens materialer, der blev udleveret til kunderne, så de kunne give det videre til de ansatte i Normal-butikkerne: En flyer med information og guldmønter, der skulle symbolisere fordelene ved en overenskomst. Foto: Hung Tien Vu

Hvorfor er det kun en brøkdel af medarbejderne i Normal-butikkerne, der har overenskomst? Og hvorfor skal resten snydes for feriefridage, fritvalgsordning, løn på barnets første sygedag, løn under barsel og pension?

Det forhold skulle Normal-kampagnen denne onsdag være med til at sætte fokus på, så medarbejderne i alle Normal-butikker kan få en overenskomst. Det kan HK kræve, hvis mindst 50 procent af medarbejderne i en Normal-butik er medlem af HK Handel:

- De foreløbige tilbagemeldinger lyder på, at det gik rigtig godt med kampagnen. Det blev positivt modtaget af både Normal-medarbejderne og kunderne, at vi besøgte butikkerne med en lidt anderledes kampagne, hvor vi prøvede lidt nye grænser af – for eksempel ved at spørge kunderne, om de ville overbringe en pose guldmønter og en flyer til medarbejderne, hvis de mente, at medarbejderne fortjente en overenskomst, fortæller Søren Hallum-Andersen, organisator i HK Handel, der havde organiseret kampagnen:

- Der blev taget supergodt imod kampagnen foran butikkerne, men også på Facebook, hvor overvældende mange har været inde og like, kommentere og dele budskabet om, at flere Normal-ansatte skal være dækket af en overenskomst. Samtidig tog personalet det hele med et glimt i øjet, når de modtog guldmønter og materiale fra deres kunder, der tydeligvis interesserede sig for, om der var overenskomst og ordnede forhold, der hvor de handlede.

kunder Normal

2 af kunderne vi talte med foran Normal-butikken i Middelfart. Se flere reaktioner fra kunder nederst i artiklen.

Konkrete OK-resultater på vej

Søren Hallum-Andersen kan samtidig fortælle, at der allerede er konkrete OK-resultater på vej efter en vellykket kampagne-dag:

- Der er allerede 3-4 overenskomstkrav undervejs og flere på vej. Samtidig skal vi jo nu ud og følge op på besøgene og besøge de Normal-butikker, som vi ikke kunne nå forbi på kampagnedagen, siger Søren Hallum-Andersen, der opfordrer til at følge kampagnen og resultaterne på HK Handels Facebook-side.

Normal-kampagne i Odense

Kunderne tog godt imod kampagnen. Her et foto fra Odense, hvor ungdomsorganisere Trine Baadsgaard og Niklas Jensen stod foran Normal-butikken i gågaden. Foto: Hung Tien Vu.

Varm (og venlig) modtagelse i Middelfart

I Middelfart havde Pia Thurøe, der er sektorformand for HK Handel Midt, taget opstilling foran den lokale Normal-butik. Det kom der et varmt møde med Middelfart-borgerne og Normal-kunderne ud af:

- Jeg synes, det gik rigtig godt, og vi fik talt med næsten alle kunder i det tidsrum, vi var til stede. De fleste syntes godt om vores idé om, at de skulle bringe budskabet om overenskomst videre til medarbejderne via guldmønter og en flyer, siger Pia Thurøe og tilføjer:

- Vi talte med en del unge mennesker, som gerne ville hjælpe os, når vi fik forklaret, hvad det handlede om, og hvad en overenskomst betyder for medarbejderne – det vidste de nemlig ikke! Medarbejderne i butikken i Middelfart fik en hel del chokoladeguldmønter og flyers med telefonnumre på HK medarbejdere, som de har mulighed for at kontakte for flere informationer om fordelene ved en overenskomst. Så jeg er da ret fortrøstningsfuld og håber, at mange blev nysgerrige og kontakter os.

Pia Thurøe og Jonas Larsen

Pia Thurøe, formand HK Handel Midt, sammen med Jonas Larsen, ungdomsorganiser i HK Midt, foran Normal i Middelfart.

Hvad sagde kunderne?

Mette, TR for BUPL:
- Det er fint at sætte spot på det. Hende jeg gav chokolademønterne til (butiksassistenten i Normal, red.) troede ikke, at en overenskomst var for alle. Og der er nok mange unge, som ikke ved, hvad de kan bruge en fagforening til. Eller hvordan de er stillet ved fx en arbejdsskade, problemer med chefen eller ved røveri.

Kirstine:
- Det er friskt, at I bruger kunderne til at dele budskabet. Det er da overhovedet ikke i orden, at de ikke har overenskomst.

Lone:
- Det er da underligt, at der er forskel. Jeg troede, det var ens for alle butikkerne (at de havde overenskomst, red.)

Gitte:
- De skal da alle sammen have overenskomst. Det andet er noget mærkeligt noget. Jeg tror, hende jeg afleverede til (butiksassistenten i Normal, red.), tager det med hjem og læser det. Men solidariteten er ikke helt den samme i dag. Da jeg startede i lære i ’78 lå fagforeningsblanketten på bordet. Kollegerne ville kun have én, hvis man var medlem. Sådan er det jo ikke i dag.

DU ER SIKRET MED OVERENSKOMSTER

Overenskomster (OK) er aftaler om løn- og arbejdsvilkår – og arbejder du på en arbejdsplads med OK, så forhandler vi for dig. Vi arbejder desuden hele tiden for at sikre alle medlemmer en overenskomst. Vi er eksperter på området, og derfor kan du altid få vejledning om, hvilke bestemmelser der gælder for dig. I nogle overenskomster er det muligt, at den enkelte arbejdsgiver og de ansatte kan forhandle lokalt. Hvis det gælder for dig, så vejleder vi dig i, hvordan du bedst gennemfører den slags forhandlinger.