Regeringens meget ambitiøse planer om en vidtgående ommøblering af den offentlige sektor udmøntet i en såkaldt sammenhængsreform er udskudt til efteråret. Til gengæld tegner reformen til at blive endnu større end forventet og kan blive den største reform af den offentlige sektor i over 10 år. Det skriver Mandag Morgen.

Reformen, der oprindeligt var planlagt til at blive præsenteret allerede i februar i år, er udskudt som følge af forårets OK-forhandlinger, der som bekendt har trukket længere ud end forudset.

Ledelse, udliciteringer og benchmarking

Afbureaukratisering, sundhed, benchmarking, udliciteringer, digitalisering og ledelse er nogle af de hovedoverskrifter i reformen, der allerede er kendte, og som HK Kommunals formand, Bodil Otto, ved regeringens præsentation af udspillet for godt et år siden betegnede som ’en pose blandede bolsjer’.

Planen er, at der skal luges ud i det, innovationsminister Sophie Løhde (V) betegner som papirbøvl og bureaukrati. Det skal blandt andet ske ved, at ledernes rolle skal styrkes. Derudover skal kommunerne have større frihed til at løse velfærdsopgaver, og sundhedsvæsenet skal blive bedre til at arbejde sammen til gavn for patienterne.

Alt i alt vil sammenhængsreformen bestå af fem-seks store delreformer og udspil, der forventes at få omfattende konsekvenser for de 800.000 offentligt ansatte og endnu flere borgere.

Artiklen er opdateret 06. juni 2018