- Sundhedsplatformen er for omstændelig. Jeg synes, at vi skal skrotte den og indse, at man ikke skal sende gode penge efter dårlige, siger Lisbeth Hoffmann, der er talsmand for overlægerne i Region Sjælland til DR Sjælland.

Det berygtede, amerikanske IT-system er rullet ud på alle sygehuse i Østdanmark, men det har skabt stor utilfredshed blandt regionens læger. Overlægerne i region Sjælland synes, at man helt skal droppe systemet og i stedet købe Region Midtjyllands elektroniske patientjournal.

Brug ressourcerne smartest

Helt så vidt, synes formand for Danske Lægesekretærer, Nathali Schaap Degn, ikke nødvendigvis, at man skal gå.

- Vi kunne da også godt ønske os en bedre løsning. Der er selvfølgelig udfordringer ved alle nye it-systemer, men jeg tror nu alligevel at Sundhedsplatformen ligger nummer 1. på den liste, siger Nathali Schaap Degn og tilføjer, at det vigtigste for hende er at lægesekretærerne får alle de sundhedsadministrative opgaver.

- Det er vigtigt, at vi bruger vores ressourcer og kompetencer bedst muligt. Og der er det nu engang smartest at lægerne behandler patienter og lægesekretærerne tager sig af de administrative opgaver, siger Nathali Schaap Degn.

Artiklen er opdateret 07. juni 2018