Engageret samtale på kontor

Vi ved det godt – fra parforholdet, venskaberne og vores børn: En god relation kommer ikke af sig selv. Det samme gælder relationen mellem leder og medarbejdere på arbejdspladsen. Den kræver, at du prioriterer at lære dine medarbejdere at kende og skaber psykologisk sikkerhed. Det viser ny forskning fra flere kilder.

Og: Om forholdet mellem leder og medarbejder er godt eller dårligt, afhænger ikke alene af lederen, fastslår post.doc. Malene Friis Andersen, hovedforfatter til en ny forskningsrapport fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø: Social kapital på arbejdspladsen. Forbindende social kapital – ressourcer og samarbejde i moderne leder- og medarbejderrelationer.

Leder og medarbejdere påvirker hinanden

- Den moderne relation mellem leder og medarbejder er en del mere gensidig end hidtil antaget. Selv om lederen via sin stilling har det største ansvar for relationen, viser vores forskning, at medarbejderne også påvirker lederen og dermed ikke kun er passive modtagere af ledelse, siger hun til Offentlig Ledelse.

For at sikre gode relationer anbefaler forskerne, at lederen i højere grad inviterer sine medarbejdere til samtaler om, hvordan de har brug for, at hun leder dem.

- Det er også vigtigt, at medarbejderne har blik for, hvordan de påvirker relationen til lederen, siger Malene Friis Andersen.

I artiklen får du gode råd til, hvad dit bidrag til den gode relation kan være, og hvordan du griber de såkaldte nøglesamtaler med medarbejderne an – samtaler, der fx kan forebygge en stress-sygemelding hos den ansatte.

Får du ikke bladet?

Får du ikke Offentlig Ledelse, selvom du er medlem af Chefgruppen? Så skriv til os på chefgruppen@hk.dk.