pjecen Red Skat

Klik på billedet og få en grafisk fremstilling af konsekvenserne af de forandringer, der er sket i Skat fra 2005 til nu (pdf).

På Folkemødet torsdag den 14. juni 2018 klokken 13 er fokus på Skat, som trods reorganisering og opgør med en omfattende spareplan stadig har store problemer med at leve op til sine egne mål. Skattegabet vokser og danskerne skylder stadigt flere penge til den store fælles kasse.

Derfor er der fortsat brug for flere medarbejdere, argumenterer HK Stat. Fagforeningen leverer sit budskab i en paneldebat med blandt andre skatteminister Karsten Lauritzen (V).

Eventen ’Er du stadig skidt, SKAT?’ er arrangeret af FSR – danske revisorer, hvis direktør Charlotte Jepsen også deltager, og HK Stat. Skattedebatten, som desuden får Dansk Folkepartis Peter Skaarup og direktør i Dansk Byggeri Lars Storr-Hansen som deltagere, er en opfølger til en lignende event i 2017.

Læs også: Skattedebat på Folkemødet: Sygt Skat frister svage sjæle

Dengang var Skat også skidt. Deraf det lille ’stadig’ i titlen på dette års bidrag til at fastholde politikernes opmærksomhed på Skats problemer.

formænd duellerer om AC-job i staten

Er du interesseret i, om det er akademikere eller HK’ere, der har eller får jobbene i den statslige administration? Så tag plads ved ringside, når Rita Bundgaard fra HK Stat og djøf’ernes formand Sara Vergo tager en kompetencefight fredag den 15. juni klokken 15. Der er også toppolitikere fra S og LA og statslige arbejdsgivere med i ringen.

Se invitation til Kompetencefighten PDF

Baggrunden er, at akademikerne i den grad hitter i staten, mens andre faggrupper skrumper. På 10 år er antallet af akademikere på statens arbejdspladser vokser med 60 procent, mens der er blevet 30 procent færre af andre faggrupper.

Rita Bundgaard, formand for HK Stat, siger om den forestående duel med blandt andre de offentligt ansatte djøf’eres formand:

- Formålet er at rejse en debat om personalesammensætningen på statens arbejdspladser. Både som borger, fagforeningsformand og tidligere statsansat er jeg begejstret for akademikernes nødvendige specialviden og skarpe analyser. HK’ere og akademikere arbejder glimrende sammen på mange statslige arbejdspladser. Men er der fagligt belæg for, at staten har valgt at oprette så mange nye AC-stillinger? Er personalesammensætningen den rette? Er opgaverne ændret?

42 procent af de statsansatte er akademikere. På de private arbejdspladser har kun hver 10. ansat en lang videregående uddannelse.

Begge events foregår på AdviceScenen.

HK Statbladets redaktion dækker de to events på Facebook og her på hjemmesiden.