Tjekker du ofte din mobil, når du henter kaffe ved automaten eller venter på bussen? Så er du helt klart ikke den eneste. Undersøgelser har vist, at vi kigger på vores telefon op mod 150 gange om dagen. Samtidig viser forskning, at det gør os mindre effektive og mere modtagelige for stress at sidde foran en skærm konstant. Hjernen har brug for at hvile for at kunne fungere optimalt, fortæller den svenske hjerneforsker Katarina Gospic til det svenske tidsskrift Arbetsliv. få hendes 6 bedste tips til, hvordan du lægger mobilen fra dig.

6 tips til digital detox:

Beslut jer for skærmfrie zoner

Vælg i fællesskab nogle rum, der skal være skærmfrie. Det skaber en fælles følelse af, at ’her kommer vi hinanden ved’. Flere arbejdspladser har mobilfrie zoner – hvorfor ikke prøve det samme hos jer?

Prøv en ugentlig skærmfri dag

Du har måske hørt om 5:2-metoden. Prøv i stedet en 6:1-metode, hvor du har én skærmfri dag i ugen. For at øge motivationen yderligere kan du prøve at gå sammen med nogle kollegaer og udfordre hinanden: Hvem kan klare sig længst uden mobiltelefonen?

Bevæg dig

Sørg for at have lige så meget fysisk aktivitet som skærmtid. Sidder du med din mobiltelefon i en halv time, så gå en tur bagefter af tilsvarende længde.

Undgå skærme inden sengetid

Sig godnat til din mobiltelefon to timer før du går i seng. Skærmen stimulerer hjernen og forstyrrer din nattesøvn. Læs en god bog i stedet, så udskilles søvnhormonet melatonin og du bliver naturligt træt.

Fjern apps, du ikke har brug for

Ryd op i telefonen, så du kun har dine favorit-apps. Slå også notifikationerne fra de enkelte apps fra, så du ikke bliver forstyrret af dem.

Vær social uden telefonen

Efterlad telefonen derhjemme så ofte som muligt. Når du for eksempel skal på restaurant eller i biografen. Vov at være i nuet.

Artiklen er opdateret 14. juni 2018