Er du en af de gamle i gårde på jobbet, er der en vis sandsynlighed for, at du foretrækker tage fredagsmorgenmødet med kaffe og rundstykker. Mails er også det, du anvender mest. Redskaber som Slack og Skype er for de unge, ikke?

De ældre generationer er vant til at anvende e-mails som den foretrukne elektroniske kommunikation.

”Den er den måde de bedst kan lide at kommunikere på. Og de forventer et hurtigt svar som de kan få gennem fx vores Microsoft Teams-produkt,” siger Andreas Aksglæde Stahl, Divisionschef Modern Workplace Microsoft Danmark.

Men kigger på de yngste, nemlig Generation Z, så har de et helt andet forhold til e-mails. Det er ikke en naturlig kommunikationsform.

”Generation Z foretrækker den hurtige chat, mens baby boomer-generationen instinktivt anvender telefonen, en teknologi de har kendt siden de var helt unge.” Raluca Stana, Ph.d.-studerende på IT-Universitet

 

 

”De sender heller ikke lige så mange mails. Og de svarer heller ikke lige så hurtigt som deres ældre kolleger. De er vokset op med chatbaserede redskaber fra deres sociale liv, og de er stærkere på de mere sociale værktøjer. De kan godt lide den mere uformelle kommunikationsform,” siger Andreas Aksglæde Stahl.

I samme åndedrag fremhæver han, at de ældre medarbejdere foretrækker møder ansigt til ansigt, hvor de yngre mere naturligt anvender digitale måder at holde møder på. Men – og det er et MEN med store bogstaver – de ældre generationer er også nogle af de mest fleksible til at adoptere nye redskaber, understreger Andreas Aksglæde Stahl.

”De har virkeligt været ude på en rejse, hvor tingene har forandret sig meget, hvor de hele tiden skulle vænne sig til nye teknologier. Det gør dem mere forandringsparate, hvor nogle af de yngre måske har mindre tålmodighed,” siger han.

Og baby boomerne, den ældste generation, er da også dem, der føler sig mindst stresset over at skulle forholde sig til nye teknologier, viser Microsoft-analysen.