”Når det gælder skole, er det Facebook, vi bruger mest. Vi har en gruppe til klassen, hvor der bliver delt informationer. Har vi projektarbejde, opretter vi en fælles chat på Facebook, hvor vi kan kommunikere og dele filer. Det er nemt, fordi det er noget, alle har,” siger Thomas Kokholm.

Den 24-årige er i færd med at gennemføre en overbygning til IT-teknologuddannelsen, en professionsbachelor i produktudvikling og teknisk integration, på Erhvervsakademi Aarhus (EAAA). Og sammen med sin studiekammerat Aske Sørensen på 26 år er han en del af den generation, som ofte kaldes Millennials, der omfatter de 22-34-årige.

”Man bliver en smule mere tilgængelig”

Og ifølge en international spørgeundersøgelse foretaget af Microsoft, hvor mere end 14.000 mennesker i syv forskellige lande har deltaget, har denne generation af unge helt andre præferencer end de ældre generationer som Baby Boomers og Generation X.
Thomas Kokholm, Studerende

”Når vi skal i kontakt med lærere og virksomheder, bruger vi e-mail. Du kan godt sende en mail med det samme, men der fx kan godt gå en dag, før du får svar,” siger Thomas Kokholm, studerende på EAAA.

”Når vi skal i kontakt med lærere og virksomheder, bruger vi e-mail. Du kan godt sende en mail med det samme, men der fx kan godt gå en dag, før du får svar. Mails skal man sætte sig ned ved sin computer for at svare på. Med sociale medier kan man med sin smartphone hurtigt lige svare på beskeder, når de kommer. Man bliver en smule mere tilgængelig,” konstaterer Thomas Kokholm.

Hans studiekammerat er enig.

”I vores generation er Facebook altid ved hånden, så det er nemt at få fat i folk, fordi de er tilgængelige på mobiltelefoner,” siger Aske Sørensen.

Vi anvender i det daglige

Ud over at anvende sociale medier til at kommunikere med, anvender de to fx ofte Google Docs, hvor de kan arbejde i de samme dokumenter. Skype videokonferencer har de to studerende også anvendt, da de skulle arbejde sammen med studerende i Finland.

Men de præferencer tror Aske Sørensen dog ikke, at han vil tage med sig, når han skal have et rigtigt job med feriepenge, pension og frokostkantine. Egentlig tror han ikke på, at hans generation vil forandre det store i forhold til virksomhederne.

Aske Sørensen, Studerende på EAAA

”I vores generation er Facebook altid ved hånden, så det er nemt at få fat i folk, fordi det er tilgængeligt på mobiltelefoner,” siger Aske Sørensen, studerende på EAAA.

”Så anvender man jo bare de ting, som der nu er på den arbejdsplads. Mange virksomheder har jo allerede redskaber, der ligner dem, som vi anvender i det daglige. De har også Skype eller chat tilgængelige mange steder,” siger Aske Sørensen.

Selv tror han, at hans generation har nogle fordele, fordi de er opfostret med at anvende de digitale redskaber som en naturlig del af fritid, studie og job.

”Vi har nok en fordel der, fordi vi er vant til at være til stede digitalt. Jeg tror helt sikkert, at det bliver mere almindeligt at arbejde på distancen,” siger Aske Sørensen.

De unge mere pragmatiske

Spørger man Anne Kirketerp, uddannelsesleder på EAAA, er de unge studerende som Aske Sørensen og Thomas Kokholm typiske eksempler på de unge studerendes meget pragmatiske tilgang til brug af teknologier.

”Hvis de kan se et formål med det, så tager de fat i det. Men de interesserer sig som regel ikke for selve værktøjerne,” siger hun.

I stedet for at blive fascineret af selve teknologien bag et kommunikationsredskab, er de unge mere fokuserede på, hvad de kan bruge det til, lyder Anne Kirketerps iagttagelse. Og fysiske møder bliver ofte prioriteret fra, hvis man kan ordne tingene digitalt.

”De unge bliver mere pressede. Tingene skal gå hurtigere og hurtigere. De har ikke tid til at sidde og sniksnakke. Det skal have et formål for dem,” siger hun.