Fra 1. august 2018 kan du med midler fra den såkaldte omstillingsfond gå i gang med eller fortsætte på din akademi- eller diplomuddannelse. Fonden dækker deltagergebyret på både korte og lange moduler med op til 10.000 kroner om året til og med år 2021.

- Uanset om du er faglært eller ufaglært, kan du få betalt din uddannelse. Det eneste krav er, at du skal være i job, siger politisk rådgiver i HK Handel, Susanne Ottesen, som opfordrer HK Handels medlemmer til at få taget den uddannelse, de har overvejet, eller slet ikke har tænkt over, er en mulighed:

- Det er helt op til dig selv, om du vil tage et enkelt modul, eller få taget så meget uddannelse som overhovedet muligt over de næste fire år. Du skal bare tilmelde dig – du behøver ikke engang selv at betale eller at søge penge, siger hun og fortæller, at man evt. kan snakke med sin chef, om uddannelsen kan ligge i arbejdstiden.

Tidsforbruget er ca. 4-5 dage for de korte moduler, mens de lange varer 8-9 dage. Tager man uddannelsen som aftenundervisning i sin fritid, vil det tage ca. det dobbelte.

- Det er en rigtig god mulighed, der nu er kommet især for de handelsansatte, der ikke er dækket af en kompetencefond, men alle kan selvfølgelig søge, understreger Susanne Ottesen.

www.audiplom.dk kan man se og tilmelde de fag, der bliver udbudt. Det kan fx være videreuddannelse indenfor retail og butiksledelse, digital marketing eller salg og markedsføring. Vær opmærksom på, at der kan være adgangskrav til nogle af uddannelserne.

Se en liste over alle fag

Har du spørgsmål eller brug for sparring om din uddannelse?

Ring til HK’s Karrieretelefon alle hverdage mellem 13-16 på tlf. 3330 4460. Vejlederne på Karrieretelefonen kender dine uddannelsesmuligheder og alt til dit arbejdsliv, når du arbejder i handelsbranchen. De kan bl.a. vejlede dig i, hvilke muligheder der er ud fra de ønsker, du har, og hjælpe dig med, hvordan du kan præsentere ideen for din chef.
Læs mere om Karrieretelefonen.

Hvor kommer pengene fra?

Omstillingsfonden er en del af den trepartsaftale, som regeringen og arbejdsmarkedets parter landede i oktober 2017. Aftalen har til formål at give voksen-, efter- og videreuddannelsessystemet et markant løft i perioden 2018-2021. Fonden råder over 65 mio. kroner pr år i alle fire år.