Overraskelsen var stor, da formand for HK Kommunal Østjylland, Hans-Henrik Hansen pludselig stod på kontoret i Silkeborg Kommune, hvor Ove Sondrup arbejder. Tillykke lød det, samtidig med at et gavekort på 5000 kroner til Coop skiftede hænder.

- Det var da helt vildt. Hvordan kan man være så heldig. Der er jo rigtig mange, der har stemt, så jeg følte virkelig, at jeg var en nål i en høstak, siger en meget glad Ove Sondrup.

Glad vinder: Jeg var en nål i høstakken

Det er netop urafstemningen om OK18, der er årsagen til, at Ove Sondrup kunne blive en heldig vinder. HK Kommunal Østjylland havde nemlig udskrevet en konkurrence, for at få så mange som muligt til at stemme.

- Det lykkedes. Vi er meget stolte af at hele 76,3 procent af vores medlemmer deltog i afstemningen, siger Hans-Henrik Hansen.

Den tårnhøje stemmeprocent blandt de kommunalt- og regionsansatte HK-medlemmer i Østjylland er resultatet af et bevidst strategisk arbejde, der blev påbegyndt ved OK13.

-Vi ønskede i HK Kommunal at øge medlemmernes viden om overenskomsterne, indflydelse på overenskomstkravene og ikke mindst betydningen af at have en overenskomst. Det er overenskomsterne, de sikrer medlemmerne de fleste af deres rettigheder på jobbet, siger Hans-Henrik Hansen.

OK18 startede egentlig, som sådan noget plejer. Der blev indsamlet overenskomstkrav, der blev udvekslet med arbejdsgiverne i december 2017. Men derefter tog forhandlingerne en usædvanlig drejning.

- Der var, som bekendt, store uenigheder med arbejdsgiverne om særligt lønstigninger, frokostpause, seniorordninger og lærernes arbejdstidsaftale var i lang tid forhindringer for seriøse forhandlinger. Under vejs blev der først varslet strejke og siden en omfattende lockout fra arbejdsgivernes side. Det var hård tid for rigtig mange medlemmer, fordi ingen vidste, hvor det ville ende, siger Hans-Henrik Hansen.

Efter ufatteligt langstrakte forhandlinger, hvoraf to måneder var i forligsinstitutionen, lykkedes det at opnå forlig. Et godt forlig med en økonomisk ramme på 8,1%.

- Det kan vi godt være stolte af. Samlet set mener jeg, at resultatet er betydeligt bedre end forventet. Ikke nødvendigvis prangende, men det er et rigtig flot resultat i betragtning af, hvad arbejdsgiverne spillede ud med. Det stærke sammenhold og den styrke, der ligger i fællesskabet bragte os i mål, siger Hans-Henrik Hansen.

Ove Sondrup er også tilfreds med resultatet.

- Jeg synes, det er et fint resultat med mange gode elementer. Særligt at vi fik en lønstigning, der svarer nogenlunde til det private arbejdsmarked. Og så er jeg også glad for, at vi kunne bevare vores seniordage, siger han.

HK Kommunal Østjylland har lidt over 6000 medlemmer, og ifølge Ove Sondrup har alle en pligt til at stemme.

- Når vi har en fagforening, der kæmper vores sag, så skal vi også bakke op og engagere os. Uanset om vi vil stemme ja eller nej til resultatet. Derfor var jeg slet ikke i tvivl om, hvorvidt jeg skulle stemme, siger han.

For HK Kommunal Østjyllands bestyrelse, har det gennem hele forløbet været vigtigt at medlemmerne var engageret og deltog i både demonstrationer og happenings, men i særdeleshed også i overenskomstafstemningen.

- I Danmark er det arbejdsgiverne og lønmodtagerne, der aftaler, hvordan løn- og arbejdsvilkår skal være. Derfor har vi brug for, at vores medlemmer bakker op og faktisk stemmer. Uanset om de stemmer ja eller nej. Med en stemme giver man ikke bare udtryk for sin holdning til resultatet, man er også med til at legitimere Den Danske Model, og derfor er vi i bestyrelsen meget glade for, at 76,3 % af de østjyske medlemmer tog sig tid til at stemme. Det vil jeg gerne sige dem stor tak for, siger Hans Henrik Hansen.

Ud over Ove Sondrup har 30 medlemmer vundet et gavekort til Coop på 500 kroner. De bliver alle overrasket med gevinsten i løbet af uge 25.