Sådan bliver du boss i dit eget liv. Foto: Allan Kibsgaard

Helle Kibsgaard og Ulla Bladbjerg. Foto: Allan Kibsgaard.

Er chefen uduelig? Er det svært at få teenageren til at høre efter? Eller er du en af de mange, der godt ved, at du skal uddanne dig hele livet, men ikke har været på skolebænken i mange år?

Hverdagen er ikke altid lige let, men nu er der hjælp at hente i en helt ny bog, som de to HK’ere Lisbet Bladbjerg og Helle Kibsgaard netop har udgivet. Bogen hedder Omtanker – personligt lederskab i praksis, og er en sammenskrivning af undervisningsmateriale og erfaringer, de to har samlet i de 12 år, de har haft konsulentvirksomheden Bladbjerg Kibsgaard.

- Vi vil gerne inspirere og motivere alle læsere af bogen, til at få det bedste ud af det, de har, og blive boss i deres eget liv, siger Helle Kibsgaard.

Det handler om at træne forskellige værktøjer, der kan bruges, når udfordringerne banker på. Men det er ikke en klassisk selvhjælpsbog, understreger Helle Kibsgaard.

- Det er en ’tænk dig om’ bog. Vi maler ikke verden lyserød. Vi ved godt, at der er udfordringer for alle i hverdagen, og de går ikke væk med åndedrætsøvelser eller meditation.  Bogen giver dig værktøjer til at blive bedre til at fokusere på det, du kan kontrollere, i stedet for at blive frustreret, ked af det, eller vred over alt det, du ikke kan gøre noget ved, siger hun.

Bladbjerg Kibsgaard har blandt andet undervist mange HK’ere i både Østjylland, Hovedstaden, MidtVest og Nordjylland.  Bogen er skrevet til alle dem, der ikke har været på deres kursus i personlig lederskab.

- Vi kunne ikke lade være, for vi kan se, at det virker. Derfor er det ikke en bog til ledere eller ansatte eller ledige. Det er en bog til dem alle, for personligt lederskab handler hverken om titel eller uddannelse. Det handler om at respektere andres måde at gøre tingene på, men at holde fokus på at flytte egne brikker i stedet for at bruge energi på at flytte de andres, siger Lisbet Bladbjerg.

(Artiklen fortsætter længere nede på siden.)

3 Gode RÅD TIL AT BLIVE BOSS I EGET LIV

Der er ingen let vej til at blive boss i dit eget liv. Det kræver omtanker, lyder det fra Bladbjerg Kibsgaard, der her giver dig 3 gode råd til at komme i gang.

Stil dig selv følgende spørgsmål – og svar ærligt:

Hvad er vigtigt for mig?  Find ud af, hvad det er, du vil, hvad du vil finde dig i, og hvad det må koste. Hvis man gerne vil på orlov, så koster det måske på økonomien eller mulighederne for at avancerer på jobbet. Hvis det er vigtigt nok for dig, så gør det og accepter konsekvenserne af dit valg.

Hvad kan du selv gøre? Når du er frustreret, vred, ked af det, nysgerrig på noget mere eller  har lyst til at udvikle dig, så find ud af, hvad du selv kan gøre, for at ændre situationen. Hvis du ikke kan ændre på situationen eller få indflydelse på den, så lad være med at brug energi på det.

Hvordan kan situationen ses på en anden måde? Uanset om det er chefen, ægtefællen, teenageren eller naboen, der er årsag til dine frustrationer, så prøv at sætte dig i modpartens sted. Hvordan ser det ud fra hans/hendes synsvinkel. Måske opdager du, at de brikker hos din modpart, du forsøger at flytte rundt på, slet ikke kan flyttes.

Det er let for dig at sige!

Lisbet Bladbjerg og Helle Kibsgaard har mange gange siddet over for kursister, der svarer med et ’Det er let for dig at sige’, når de er blevet præsenteret for ideen om at gøre noget ved tingene, frem for at brokke sig og lade frustrationerne vokse.

- Langt de fleste, begynder at forklare os, hvorfor de ikke kan handle på deres frustration eller ønske om at udvikle sig. Sætninger som ’Jeg kan ikke uddanne mig, for chefen vil ikke lade mig komme af sted’ eller ’Hvis jeg siger fra, så risikerer jeg at miste mit arbejde’, er helt almindelige i starten af vores kurser, siger Helle Kibsgaard.

Det er dog sætninger, der ikke får lov til at leve længe.

- Vi plejer at svare tilbage med et: ’Ja, men hvad er alternativet’? Er du træt af chefen, så beslut dig for, om du vil blive i jobbet. Beslut dig for, hvor meget du vil yde. Hvad vil du egentlig være med til? Når du svarer på de spørgsmål, så er du i gang med personligt lederskab, fortæller hun.

Stress – Nej tak!

Bladbjerg Kibsgaard har været med til at udvikle HK Østjyllands tilbud Stress – Nej Tak!, der netop sætter fokus på, hvordan HK’erne på arbejdspladserne kan forebygge stress, ved at hjælpe hinanden med personligt lederskab.

- I Stress – Nej tak! bruger HK’s konsulenter også nogle af de mange værktøjer, som vi har udviklet gennem årene. En af dem er Kontrolcirklen, som også er med i vores bog. Den er grøn, gul og rød. Det grønne felt er alt det, du har kontrol over. Det gule felt er alt det, du ikke har kontrol over, men kan få indflydelse på og det røde felt er alt det, som du hverken har kontrol over eller kan få indflydelse på. Når frustrationerne vokser og vokser, så er det som regel fordi vi bruger al vores energi på ting i det røde felt, siger Helle Kibsgaard.

Læs mere om Stress - Nej Tak!

16 af de værktøjer, som Bladbjerg Kibsgaards har udviklet, er med i bogen Omtanker, og læseren får på en let forståelig måde en introduktion til at bruge dem.

Hvad er det værste, der kan ske?

Helle Kibsgaard og Lisbeth Bladbjerg har valgt at være medlemmer i HK, fordi de godt kan lide fællesskabet og værdierne i fagforeningen. Men de kan alligevel ikke lade være med at prikke lidt til HK’erne generelt.

- For mig, er HK’erne dem, der holder Danmarks hjul i gang. Vi møder dem alle steder og vi oplever faktisk at HK’erne er nysgerrige og åbne for nye muligheder. Nogle faggrupper ved bedst selv. Sådan er det ikke med HK’ere. Men de mangler nogle gange modet til at handle. At tænke: hvad er det værste der kan ske? De er ikke så risikovillige, og så får alle frustrationerne lov til at overtage styringen i deres liv. Med vores bog håber vi, at de kan blive inspireret til at tage styringen tilbage, siger Lisbet Bladbjerg.