En advarsel for dårlig opførsel og manglende samarbejdsvilje kom som lyn fra en klar himmel – og det samme gjorde fyringen, der faldt samme dag.

Dét fik et HK-medlem til at ringe til sin fagforening, og i dag – otte måneder senere – er dommen faldet: Hendes tidligere arbejdsgiver, Det Faglige Hus, skal nu betale hende tre måneders løn som godtgørelse for uberettiget fyring, hvilket er lovens maximum.

- Jeg er meget glad for, at vi har vundet denne sag, for den viser, at det er vigtigt at huske sin fagforening i sådan en situation, siger Martin Rasmussen, næstformand for HK.

- Med en fagforening er du ikke alene, og du skal ikke skrive under på noget eller sige ja til noget, du er usikker på uden først at tage fat i din tillidsrepræsentant eller, hvis du ikke har sådan én, ringe til os, siger han på baggrund af dommen.

Dommen er meget klar i sin begrundelse for at give HK-medlemmet medhold. Hun var ansat hos Det Faglige Hus’ A-kasse, og blev dér, en dag i marts, bedt om at underskrive modtagelsen af en advarsel for manglende samarbejdsvilje.

Det nægtede hun, kontaktede i stedet sin lokale afdeling af HK. Og blev derfor fyret.

- Dommen siger meget klart, at lederen har opført sig uprofessionelt. Han burde vide, at medarbejdere reagerer med chok, når der bliver smækket beskyldninger om manglende samarbejdsevne i hovedet på dem. Men i stedet for at tale med medarbejderen, fyrer han hende. Det er utilstedeligt, og derfor er jeg glad for, at dommen er så klar, siger Martin Rasmussen.

Det Faglige Hus har anket sagen.

Her er 3 gode råd, som er værd at huske, hvis du kommer til at stå i den samme situation.

Tag en med til afskedigelsessamtalen
En klog leder har sørget for, at din tillidsrepræsentant deltager i samtalen. Har du ikke en tillidsrepræsentant, så bed om at få en kollega, du stoler på, med til samtalen. Det er altid fornuftigt at være to til at høre, hvad der bliver sagt.

Lad være at indgå aftaler

Hvis din leder vil have dig til at skrive under på en aftale om vilkår for din opsigelse, så sig nej. Du kan godt kvittere for, at du har modtaget opsigelsen. Skriv fx: ”Jeg har modtaget min opsigelse, men ikke forholdt mig til den”.

Få HK’s vurdering af opsigelsen
Så snart du har modtaget din opsigelse, og samtalen er slut, bør du kontakte din lokale HK-afdeling. Her vil man vurdere, om din opsigelse er saglig, og om lovgivning og overenskomstmæssige forhold er overholdt.

DU FÅR JURIDISK RÅDGIVNING OG RETSHJÆLP

Får du brug for det i forbindelse med dit arbejde, så er juridisk rådgivning og retshjælp en del af dit HK-medlemskab. Vi hjælper dig med at få løst konflikter med din arbejdsgiver og fører din sag hele vejen gennem retssystemet, uden at det koster dig ekstra. Vinder vi en retssag for dig, og får du tilkendt erstatning eller økonomisk kompensation, beholder du selvfølgelig alle pengene selv.