Patient til tjek - omgivet af tandlægen og klinikassistenten:

Erhvervsuddannelserne er i høj kurs. Erhvervslivet efterspørger dem, og politikerne ønsker også flere unge på uddannelserne. Alligevel truer et nyt politisk indgreb nu for alvor arbejdskraften i Nordvestsjælland.

Regeringen valgte i 2018 at lægge kvotebegrænsninger på en række uddannelser – herunder tandklinikassistentuddannelsen, grundet manglende praktikpladser i Århus og København. De regionale problemer blev ophøjet som et retvisende billede for hele Danmark med det nye kvotesystem, hvilket på ingen måde er tilfældet, og slet ikke for Nordvestsjælland.

Tandlægerne vil mangle klinikassistenter

Som det ser ud nu, vil mange tandlæger i Nordvestsjælland snart mangle elever, og det skaber en uholdbar situation. Kvoten udgør på landsplan et samlet optag på 447 elever i 2018. I første halvår af 2017 blev der indgået intet mindre end 407 praktikaftaler – så hvis populariteten holder, vil kvoten allerede være opbrugt i juli måned. Dette skaber et kæmpe problem for de tandlæger, der plejer at ansætte assistenter efter sommerferien, fordi assistenterne ganske enkelt ikke blev uddannet i foråret. Problemet er rimelig atypisk for en tid, hvor det ofte er svært at finde elevpladser og ikke omvendt, hvilket gør det endnu mere himmelråbende.

Manglen på klinikassistenter vil særligt ramme Nordvestsjælland

Holbæk udbyder bl.a. tandklinikassistentuddannelsen og sendte i 2016 og 2017 alle 48 elever, der ønskede det, i praktik, og levede op til kravene herfor. Med det nye udspil vil Nordvestsjælland kun få 2 % af kvoterne, hvilket betyder 10 elever, skønt vores region dækker cirka 9-10 % af den danske befolkning. Dette sker på trods af stor efterspørgsel på klinikassistenter i området og en elevtilfredshed på skolen, der ligger markant over landsgennemsnittet, hvilket givetvis også skyldes de gode muligheder for praktikpladser.

Stop mens legen er god!

Jeg vil derfor på det kraftigste advare mod, at disse kvoter bliver gældende for vores område, siger Kurt Jørgensen, formand for HK Privat Sjælland. Der er ingen hjemmel for at indføre regelsæt som disse på områder, hvor tingene faktisk går strygende. Kvotesystemet lægger generelt pres på det danske arbejdsmarked, hvor de enestående tilfælde fra Århus og København på ingen måde er repræsentative for resten af landet. Derfor burde regeringen ikke lave kollektive kvotebegrænsninger, der vil ødelægge den naturlige efterspørgsel på det respektive fagområde, og slet ikke når det i forvejen virker rigtig godt.

Folketingsmedlem Jacob Jensen (V) er vendt tilbage på spørgsmålet og har lovet at forelægge problematikken omkring kvotebegrænsningerne for partiets ordfører. Vi er rigtig glade for dette initiativ og håber, der kan findes en god løsning for alle.

Leder du efter en praktikplads? Find den her