Sofia Herrera Frøkjær, HK-medlem i Thisted

- Jeg glæder mig, siger 43-årige Sofia, der er blevet tilbudt job i Gældsstyrelsen

HK Nordjylland er en meget aktiv part i denne jagt, der for tiden finder sted i Thisted, på opkvalificering og job. Fagforeningen havde sammen med Aalborg Handelsskole arrangeret et kursus over to dage, 19.-20. juni, hvor ledige blev undervist i god forvaltningsskik og administrativ praksis for bedre at kunne bestride et arbejde i Gældsstyrelsen. Gældsstyrelsen er en af de nye statslige styrelser, som pr. 1. juli skal afløse det gamle SKAT; hovedkontoret ligger i Middelfart, og kontoret i Thisted er et af styrelsens syv kontorer. Opgaven er inddrivelse af al gæld til det offentlige.

Kurset i Thisted blev hurtigt overtegnet, da 24 meldte sig, og tilmeldingen måtte lukkes.

Deltagerne var sendt af jobcenteret, og en del er medlemmer af HK, mens andre ikke er.

Nogle fik job, andre ikke

På førstedagen var der en spændt stemning i undervisningslokalet.

Det skyldtes, at tre allerede var blevet ansat i Gældsstyrelsen inden kursets begyndelse, foreløbig pr. mundtligt tilsagn. Andre kursusdeltagere ventede stadig på svar, så mobilerne lå klar på bordet og blev tjekket med det ene øje. Det andet var vendt mod underviser Lars Krogsgaard fra Aalborg Handelsskole, Center for Karriere og Uddannelse, der gennemgik god forvaltningsskik på tavlen.

Et af de heldige HK-medlemmer, der er blevet ansat, er 43-årige Sofia Frøkjær Herrera. Hun er født i Peru, er dansk gift og har boet i Danmark i 15 år.

- Kurset her giver mig større indsigt i håndtering af personlige oplysninger, og hvordan jeg skal reagere over for borgere, der eventuelt bliver aggressive, fortæller Sofia.

Sofia Frøkjær Herrera har efter kursets afslutning fået skriftlig bekræftelse fra Gældsstyrelsen i Thisted om, at der er job til hende pr. 15. august i år, hvilket hun er mægtig glad for.

En anden kursusdeltager, Lajla Sørensen fra Nors mellem Thisted og Hanstholm, har derimod fået afslag på et job. Lajla Sørensen er meget skuffet over det. Hun er medlem af HK’s a-kasse, ikke af fagforbundet, og hendes jobjagt fortsætter nu.

- Jeg vil fortsætte med at søge alle de stillinger, jeg kan komme i nærheden af, men inden for kontorfaget er det meget svært her i området, siger hun.

Lajla Sørensen synes dog ikke, det var spild af tid at tage på kurset 19.-20. juni.

- Nej, jeg har lært noget som jeg kan tage med videre i jobsøgningen, fortæller hun.

Rekruttering i gang helt op til deadline

Sofia Frøkjær Herrera, som er uddannet finansøkonom, glæder sig til at begynde i Gældsstyrelsen 15. august. Hun beskriver sine stærkeste faglige kompetencer som matematisk indsigt og erhvervsøkonomi.

- Jeg er spændt på, hvordan min kommende arbejdsgiver vil benytte disse kompetencer, og hvilke udviklingsmuligheder, der er i jobbet, siger Sofia Frøkjær Herrera.

Rekrutteringsprocessen til Gældsstyrelsen fortsætter altså helt op til styrelsens start den 1. juli.

Denne ”sommerbølge” er den tredje bølge af ansættelser ved Gældsstyrelsen, som fuldt bemandet vil få 190 stillinger i Gældsstyrelsen totalt set i Thisted. Af dem er 156  besat pr. 1. september, oplyser underdirektør i Gældsstyrelsen, Maibrit Brandt. Nogle af personerne har før været ansat i SKAT i Thisted.