Bare fordi du holder sommerferie, så behøver du ikke sætte din karriere på pause. Det er nemlig helt oplagt at bruge ferien til at gøre dig tanker om hvordan dit næste skridt i karrieren skal tages. Det fortæller Louise Theil, der er leder for HK’s Karrieretelefon.

- I Karrieretelefonen oplever vi rigtig ofte, at det netop er, når man holder fri fra arbejdet, at tankerne om, hvorvidt man trives eller ej på arbejdet, kommer op til overfladen. Det at få den travle hverdag lidt på afstand og komme væk fra trummerummen, kan for mange os netop give den luft, tid og plads, der skal til for, at vi kan hæve os lidt op i helikopteren og se vores arbejdsliv og os selv udefra.

Ring til HK's Karrieretelefon og få hjælp til at skrive din ansøgning og dit cv

Der skal ske noget

Louise Theil og kollegerne i Karrieretelefonen har travlt hen over sommeren.

- For nogle handler det om, at slippe af med nogle af de opgaver, de sidder med. De kan have brug for at blive mere afklarede om, hvad de skal sætte i stedet for. Så man ikke bare ”løber væk fra” noget, men faktisk træffer et bevidst valg om, hvad man kunne tænke sig at gøre mere af og hvorfor. For andre kan en sommerferie betyde fornyet energi og ønsket om at få ny viden og inspiration.

Et puf eller en strategi

En snak med Karrieretelefonens vejledere behøver ikke nødvendigvis at munde ud i et jobskifte.

- Måske har du blot brug for et lille puf til at få meldt dig til et kursus, fortæller Louise Theil, som dog også mener, at det er de lidt større beslutninger, såsom et jobskifte, der også fylder.

- En snak med os kan også handle om at turde se i øjnene, at det arbejde man har – ikke nødvendigvis er noget, man kan se sig selv i mange år fremover. Og der kan vi hjælpe med at tilrettelægge en jobsøgningsstrategi, der virker, lyder det fra Louise Theil.

Ring - og husk du kan få op til 25.000 i støtte

HK's Karrieretelefon  har åbent 13-16 alle dage hele sommeren på telefon 3330 4460.

Hvis du skal i gang med kompetencegivende efter- og videreuddannelse, så kan du få op til 25.000 kroner i støtte fra Kompetencefonden