.Stressaliancens budskab: Alle skal have overskud hele livet

Stressaliancen, som HK er en del af, havde et simpelt budskab med til Folkemødet: Alle skal have overskud til at tænke, tale og handle. Hele livet. Anne Marie Bay, formand HK Privat Midt, var med til deres debat.

- Det, jeg prioriterede i mit valg af foredrag og debatter på Folkemødet, var noget om trivsel, arbejdsmiljø og digitalisering. Det er nemlig tre ting, der fylder meget på vores Privat-arbejdspladser lige for tiden. Jeg ledte blandt andet efter nogle svar på, hvad vores medlemmer bør efteruddanne sig til, siger Anne Marie Bay, der samtidig opfordrer til at prioritere stress- og trivselsproblematikken højt:

- Der er så mange, der bliver sygemeldte på grund af stress. Det er simpelthen urimeligt for den enkelte, for kollegerne og så er det i øvrigt dyrt for samfundet og arbejdspladserne. Hos PFA er antallet af anmeldte stress-skader via helbredssikringen steget med 43 procent siden 2014, lyder det fra Anne Marie Bay om den katastrofale udvikling:

- Samarbejdet mellem kollegerne og med arbejdsgiverne er en del af løsningen. Vi skal tale om problemet og få lavet nogle politikker på området. For der er stadig rigtigt mange arbejdspladser, der ikke har en stress-politik – eller ikke får den omsat i praksis.

Kan vi købe et stressfrit liv? Debat med bl.a. Speciallæge Imran Rashid, der har skrevet bogen Sluk. Den handler om at slukke sit digitale liv, så man kan koble af.

”Sluk” så et hele ikke flyder sammen

- Under flere indlæg blev det understreget, at det ikke er den enkelte selv, der skal bære ansvar omkring stress på arbejdspladsen. Det er en fælles opgave, som både virksomhed, arbejdsgiver og kolleger skal være opmærksomme på. Det er også det samarbejde, der skal gøre det nemmere for stressramte at vende tilbage til arbejde igen. For hvordan håndterer vi bedst den situation på arbejdspladser, der er pressede i forvejen?, spørger Anne Marie Bay, der selv fik nogle relevante og brugbare svar under et oplæg med læge Imran Rashid, der er forfatter til bogen ”Sluk”:

- Han var meget inspirerende, og han har nogle gode og faktisk meget enkle ting, vi alle kan gøre i hverdagen. Et af hans budskaber er, at vi skal huske at holde fri og lave ingenting. Det er et budskab, vi alle kan lære noget af. Imran siger, at det er nødvendigt at kede sig engang imellem, og det var skræmmende at høre, hvor meget vi faktisk bruger vores telefoner. Vi har aldrig fred. Det er arbejdsgiversiden selvfølgelig ikke helt enig i. De siger, at man jo bare kan slukke. De taler blandt andet om, at man får en frihed ved det. At man kan hente sine børn tidligt og så arbejde senere.

- Det lyder på papiret meget godt, men i praksis betyder det, at det hele flyder sammen, og så er du bare på arbejde fra klokken 10 til klokken 1 om natten. Det er et opmærksomhedspunkt, som man som medarbejder også skal tænke over. For godt nok har du en vis frihed til at hente dine børn, men du bliver altså påvirket, når du så om aftenen sidder og svarer på mails og arbejder. Så er din hjerne i gang igen på et tidspunkt af dagen, hvor den ofte har brug for ro

Links: rel="noopener noreferrer" Få mere viden om godt arbejdsmiljø og stress og stresshåndtering

Starter med sig selv

For Anne Marie Bay var budskaberne fra Imran Rashid og andre oplægsholdere samtidig en anledning til at starte hos sig selv:
   - Jeg vil da starte med selv at prøve at blive bedre til at slukke, da jeg også har et job, hvor det er nemt at tjekke og svare på mails hele døgnet rundt. I Privat-teamet hos HK Midt har vi faktisk nogle aftaler om, hvordan vi håndterer mails osv., når vi kommunikerer med hinanden. Jeg er derfor som formand bevidst om ikke at forvente et svar på alle mails fra mine kolleger, og i teamet har vi en aftale om, at det fremgår meget tydeligt af mailen, hvis jeg forventer et hurtigt svar.

Kan jeg holde tiden ud

Kan jeg holde tiden ud? Debat i HK-teltet til Folkemødet 2018.

Hvad skal du efteruddanne dig med? IT!

På årets folkemøde fik vores sektorformand samtidig bekræftet, hvor vigtigt det er, at vi LIGE NU reagerer på den digitalisering, der også vil berøre rigtigt mange medlemmer af HK Privat:

...det stod efter oplæggene tydeligt for mig, hvor vigtigt det er, at vi holder fast i, at vi alle bør søge kompetenceudvikling – og at du næsten ikke kan få IT nok.t

- Jeg hørte en række forskellige oplæg, der understregede, at digitaliseringen kommer – og at den kommer i alle brancher, også i HK Privat-medlemmernes. Ingen ved, hvor hurtigt det kommer, men det stod efter oplæggene tydeligt for mig, hvor vigtigt det er, at vi holder fast i, at vi alle bør søge kompetenceudvikling – og at du næsten ikke kan få IT nok. Alle vurderer, at 4.0 kommer til at gå hurtigere end nogle af de andre gange, hvor der har været store teknologiske ryk.

- Det er svært præcist at vurdere, hvad vi skal uddanne os til, men vi skal i hvert fald forsøge at blive bedre til IT i ret bred forstand. Det kan vi ganske enkelt ikke få nok af! Der er nogle arbejdsgivere, der er gode til at sørge for, at deres medarbejdere bliver opfordret til at videreuddanne sig, men der er også mange steder, hvor den hedder, at ”…det har vi ikke tid til nu”, selvom der er efterspørgsel efter nogle kompetencer, som medarbejderne måske ikke har. Derfor er det min klare holdning og et klart budskab til arbejdsgiverne: ”Få nu sendt dine medarbejdere afsted på kurser, uddannelser og efteruddannelse i tide”.  Det er i øvrigt også min opfordring til vores medlemmer. Gør det nu. Det er aldrig for sent – heller ikke, selvom du er +55. For vi skal arbejde længe og blive ved med at være attraktive for arbejdsmarkedet. Jeg blev på Folkemødet bekræftet i, at vi alle skal uddanne os, fordi toget kører! Og det kan både være med korte kurser eller længere uddannelser, for eksempel akademi, som du jo kan tage over seks år, hvis det passer dig bedst.

Robothjernerne kommer

Robothjernerne kommer. En debat arrangeret af Dansk Erhverv, som Anne Marie Bay, formand HK Privat Midt, var med til under Folkemødet 2018.

Omstillingsfonden: Din nye mulighed for efteruddannelse
 I forlængelse af de budskaber, Anne Marie Bay har med hjem fra Bornholm, vil hun gerne slå et slag for en helt ny mulighed, du har for at efteruddanne dig:

- Nu kommer der jo penge fra Omstillingsfonden, der giver nogle helt nye muligheder for mange af vores medlemmer. For her kan du søge helt op til 10.000 kroner til uddannelsesaktiviteter. Det er penge til ufaglæte og faglærte, ikke til folk med længerevarende uddannelse. Her behøver du heller ikke spørge din arbejdsgiver, da der også kan opnås tilskud til uddannelse uden for arbejdstid, fortæller hun. Kontakt HK på tlf. 7011 4545 eller din Tillidsrepræsentant for mere information.