Kamilla Frisgaard vandt hæder som Årets Elev blandt tandklinikassistenter 2018. Prisen uddeles af HK Privat Nordjylland, der også kårer årets elevpladser.

”Ej, jeg ryster helt nu! ” Det var reaktionen fra Kamilla Frisgaard, tandklinikassistent-elev i Hobro, da HK Nordjyllands udsendte skulle fotografere hende og kollegerne den 26. juni.

Det var dog en rystetur på den gode måde. For Kamilla var lige blevet beæret med taler og gaver fra HK, fordi hendes kolleger havde indstillet hende til Årets Elev på sit område – og hun vandt prisen.

Elevtiden er en meget vigtig periode i de flestes liv. Det er afgørende, at elevtiden giver unge en god begyndelse på mange år på arbejdsmarkedet.

Det er årsagen til, at HK Privat Nordjylland hvert år hædrer arbejdspladser med titlen som Årets Elevplads og Årets Elev inden for forskellige brancher.  Prisen består af blomster, en gave til den kårede samt et diplom.

Hemmeligt til det sidste

I juni 2018 blev prisen uddelt tre gange – og hver gang ankommer HK Privats folk som en overraskelse for de, der skal kåres. Men HK har haft ”medsammensvorne” inden for dørene, som sørger for at arrangere, at elever og chefer er til stede på arbejdspladsen den pågældende dag.

Alle gangene stod HK Privats nordjyske formand, Kirsten Estrup Madsen, og organisator Pernille Nørgaard for overraskelsen.

Kamilla Frisgaard fra Din Tandlæge i Hobro blev kåret som Årets Elev inden for tandklinikker, fordi hun altid er velforberedt, omhyggelig og grundig med sine opgaver. Kamilla ønsker, at andre trives, og hun gør, hvad hun kan, for at alle ”tandhjul” er smurt. Hun er en rigtig team player, lød det blandt andet i indstillingen. Kamilla Frisgaard er færdiguddannet 14. oktober i år.

Personalet på Din Tandklinik i Hobro med Årets Elev Kamilla Frisgaard i midten

Kamilla Frisgaard fra Din Tandlæge i Hobro sammen med kolleger og chefer. Kamilla er en team player, lød det bl.a. i kollegernes begrundelse for, at hun skulle være Årets Elev.

Nogle uger forinden var bøtten vendt rundt, således at det var den bedste elevplads blandt de nordjyske tandklinikker, der skulle kåres. HK Privat bankede pludselig den 6. juni på døren til Nibe Tandklinik, hvor eleven Kathrine Thinggaard havde indstillet klinikken til årets elevplads.

Det var tydeligt at se, at alle kollegerne blev glædeligt overrasket over HK Privats besøg, at Kathrine havde tænkt på dem til æren. Samtidig havde hun formået at holde det helt hemmeligt.

Kirsten Estrup Madsen (tv), formand for HK Privat Nordjylland, skabte glæde ved at udnævne Nibe Tandklinik til Årets Elevplads på sit felt

Alle på Nibe Tandklinik var begejstrede for at blive udnævnt til Årets Elevplads på området. Til venstre Kirsten Estrup Madsen, formand for HK Privat Nordjylland

I indstillingen havde elev Kathrine Thinggaard blandt andet skrevet:

”Jeg er SÅ taknemmelig for de skønne kolleger, jeg har fået mig! Min chef er så medmenneskelig og ønsker alt godt for sine ansatte, og for mig er det vigtigt at kunne betro sig til sin chef, og det kan jeg. Hun respekterer os hver og en og gør det bedste arbejde for, at man føler sig godt tilpas. Hun kan altid komme med opløftende ord, så man får et smil med på vejen. - Vi er ikke bare kolleger, vi er et team! ”

Alle bliver behandlet lige

Samme toner blev slået an dagen efter, den 7. juni, da Årets Elevplads inden for spedition og shipping blev kåret. Her var den overraskede chef Jørgen Højmark fra Stena Line Freight på Trafikhavnen i Frederikshavn. To elever, Line Baand Kristensen og Jesper Gaardbo, havde indstillet arbejdspladsen til at være den bedste elevplads på området.

Jesper skrev i sin indstilling:

”Man har virkelig følt sig velkommen og værdsat fra første gang, man trådte ind på kontoret. Alle bliver behandlet lige, uanset hvor man er på rangstigen. Det mærker man især, når vi er på skole sammen med andre fra speditionsbranchen. Vi har det godt ved Stena! ”

Og Line fulgte trop:

”Selvom vi kan have sjov og spas, så er det nogle utrolig professionelle og dygtige mennesker der sidder her. De er seriøse og professionelle, når det gælder om at lære fra sig. Man bliver udfordret hver dag og bliver smidt ud i spændende opgaver – der er virkelig tillid til en og ingen grænser, bare fordi man er elev. ”

Afdelingsleder Jørgen Højmark (nr. 2 fra højre) var overrasket og rørt over, at hans elever havde fået Stena Freight udnævnt som Årets Elevplads på sit felt
Afdelingsleder Jørgen Højmark (nr. to fra højre) var overrasket og rørt over, at eleverne havde fået Stena Line Freight udnævnt som Årets Elevplads på sit felt

Således kom HK Privat Nordjylland rundt i landsdelen - til Hobro, Nibe og Frederikshavn. I efteråret gælder det kåringer af Årets Elev og Årets Elevplads inden for revision, administration og økonomi.

Så begynd allerede nu at overveje, om du vil indstille din elev eller elevplads til en af HK Privats priser.