1,13 procent. Så stor var den første af i alt 6 aftalte lønstigninger over 3 år, som blev udløst 1. april. Men først nu, 3 måneder senere, er pengene rullet ind på de statsansattes lønkonti. Den nye overenskomst, der fødtes i kampens hede i Forligsinstitutionen, skulle lige have medlemmernes godkendelse ved urafstemningen i maj, før den kunne træde i kraft.

Derfor var der sparet lidt op, da Statens Administration kørte lønsedler for juni måned til blandt andre HK’erne i staten. Mange har sikkert konstateret fremgangen på bundlinjen på den nyeste lønseddel.

I skemaet kan du se, hvor meget forskellige stillingskategorier er steget i løn. I tallene indgår ikke regulering af eventuelle tillæg. Kun af basislønnen.

En halv procent mere til oktober

Næste lønstigning kommer til oktober, hvor der bliver lagt ½ procent oven i lønnen. Samtidig – altså pr. 1. oktober – udløser overenskomsten en ekstra stigning til nogle af de lavestlønnede medlemmer i HK Stat. Nemlig 529 kroner ekstra om måneder til kontorfunktionærer i løngruppe 1, trin 1 og 2. Og 383 kroner ekstra om måneden til cirka 6.000 kontorfunktionærer i løngruppe 2, sats II og til laboranter i løngruppe 2, sats II og i løngruppe 3. Samme ekstrabeløb får ansatte i Skat, løngruppe 3, sats I.

Også for elever, lærlinge og praktikanter bliver oktober og månederne derefter lidt mere indbringende. Pr 1. oktober 2018 hæves lønsatserne i staten til niveauet på det private arbejdsmarked, dog højst 20 procent mere end i dag. Det betyder en fremgang på op til 957 kroner om måneden for kontorelever og op til 1.981 kroner om måneden for laborantpraktikanter.

Så meget steg basislønnen 1. april

It-medarbejder løngruppe 3
 985   328
 It-medarbejder løngruppe 4 1.029  343
Lønnen er generelt steget med 1,1326 procent.