Med ord som tåber, åndsboller og plattenslagere langer bisidder og pensionist, Ole Olsen, i en video på YouTube ud efter seks medarbejdere fra Jobcenter Kolding.

Ole Olsen, der har arbejdet som bisidder i 18 år, hænger de berørte medarbejdere ud med både for- og efternavn med beskyldninger om, at de er ’skvatmåse’ og ’fulde af løgn’. Det skriver JydskeVestkysten.

Bisidderens otte minutter lange video, der er blevet set mere end 2.400 gange, har fået Kolding Kommune til at reagere. Formanden for kommunens arbejdsmarkedsudvalg, Poul Erik Jensen (S), har således via sin forvaltning valgt at politianmelde Ole Olsen.

Bisidder overskrider grænsen

I HK Kommunal bifalder næstformand, Mads Samsing, kommunens beslutning, som han betegner som helt igennem passende.

- Jeg kan kun anerkende, at kommunen har udvist rettidig omhu ved hurtigt og konsekvent at politianmelde bisidderen. Han har her klart overskredet en grænse for, hvad ansatte, der hver eneste dag går på arbejde for at gøre en forskel for deres medmennesker, skal finde sig i. Ole Olsens ageren er helt utilstedelig, lyder det fra HK Kommunals næstformand.

Anbefalinger fra HK Kommunal

Mads Samsing henviser i øvrigt til de anbefalinger til imødegåelse af trusler og chikane af medarbejdere, HK Kommunal i starten af november 2017 sendte til samtlige borgmestre og kommunaldirektører. Og han bebuder, at HK Kommunal i løbet af efteråret vil arbejde videre med gode råd mod chikane af ansatte på sociale medier.

HK Kommunals initiativer skal også ses i lyset af den store undersøgelse blandt landets jobcentermedarbejdere, HK Kommunal i samarbejde med Ugebrevet A4 gennemførte i oktober 2017.

Undersøgelsen viser blandt andet, at mere end hver tredje ansatte i et jobcenter har oplevet, at de selv eller en kollega er blevet hængt ud på sociale medier eller i læserbreve.

Artiklen er opdateret 20. juli 2018