Skildpadden og haren har hver sin strategi.

Giv dig selv lov til at begynde i skildpadde-tempo efter sommerferien. Du skal nok komme op i fart igen. Fotos: Colourbox

Er du lige startet på arbejde efter ferien og føler dig allerede lidt stakåndet? Eller nyder du de sidste feriedage, men ”gruer” lidt for, at hvordan det bliver at komme op i gear igen?

De første dage efter sommerferien kan være lidt hæsblæsende at komme igennem. Med opgaver, der ligger og venter, en indbakke, der måske bugner af mails, og møder i kalenderen.

- Det kan være fristende at blive hængende lidt længere og give den en skalle, så du kommer i bund med alt det, der har hobet sig op, på de første par dage efter ferien. Men accepter, at du er bagud i starten, siger Louise Theil, der er leder af HK’s Karrieretelefon og taler med mange forskellige medlemmer.

- Det siger sig selv, at jo længere tid man har været væk, desto længere væk er man også kommet fra de daglige rutiner. Og det kan godt føles lidt tungt at komme tilbage igen. Men hvis du ellers er glad for dit job og dine kolleger, er det overkommeligt at skulle tilbage på arbejde, hvis du bare lader være med at gå fra første til femte gear den første dag, siger Louise Theil.

Læs Louise Theils råd til at komme langsomt, men sikkert i gang igen.

5 TIPS TIL AT KOMME I GANG
1. Ryd op. Fik du ikke nået oprydning på din plads, inden du gik på sommerferie, så kig dine kroge og bunker igennem og se, om der er noget, du kan skille dig af med. Ofte er de ting, vi gerne vil gemme på, mindre vigtige, når vi har fået dem på afstand.

2. Tøm indbakken. De fleste af os kommer tilbage til en fyldt indbakke. Læg tid ind i din kalender, hvor du dedikerer dig til at få ryddet op i dine mails. Mailgennemgangen er en god lejlighed til at fornemme, hvad der er sket, mens du var væk.

3. Lær din kollega at kende på ny. Kom ind på livet af dine kolleger. Se, om du kan udnytte en stund om morgenen, i frokostpausen, eller inden I suser ud af døren, til at spørge ind til dine kollegers ferie.

4. Sæt små mål for efteråret. Prøv at skrive 3 fokusområder ned, som du gerne vil øve dig på at blive bedre til eller arbejde dig henimod.

5. Hold en almindelig arbejdsuge. Lad være med at arbejde over for at komme dine bunker til livs.

Tag hul på en handlingsplan
Og så et sidste, men velment råd fra Louise Theil, inden du igen er kommet op i femte gear:
- Mange bruger også noget tid i sommerferien til at tænke over deres arbejdsliv. Synes du, der skal ændringer til, vil jeg foreslå at tage hul på en lille handlingsplan for din faglige udvikling, inden du bliver sovset ind i alle rutinerne igen. Ring gerne til os for at få hjælp til det, opfordrer Louise Theil.

HK’s karrieretelefon er åben kl. 13-16 på tlf. 3330 4460. Du kan se, hvad vejlederne på Karrieretelefonen blandt andet kan hjælpe dig med her:
Karrieretelefonen

Tilbage på jobbet

Hvert tredje medlem forventer at komme tilbage til nogle opgaver, de ikke fik lavet, inden de gik på sommerferie, viser en webundersøgelse blandt 720 af HK/Privats nyhedsbrevsabonnenter, som vi sendte ud kort før skolernes sommerferie.

Hver 7. forventer at have opgaver liggende, der skal klares i en fart. Og godt fire ud af ti regner med at skulle ”være på” med det samme, fordi kolleger og kunder har brug for hjælp.
Kilde: HK/Privat