Det er 3F og HK, der sammen med en række andre fagforeninger står bag Jobpatruljen, der har til formål at sikre unge mellem 13 og 18 år en ordentlig start på arbejdsmarkedet.

Henrik Kristensen, der er faglig sekretær i 3F Holstebro og koordinator af Jobpatruljen i det midt- og vestjyske, fortæller, at Jobpatruljen på sin rundtur har mødt flere bekymrende forhold.

- Blandt andet er vi stødt på 31 unge fritidsjobbere, som ikke har en ansættelseskontrakt, to, som ikke får en lønseddel, og hele 179, som ikke får løn under sygdom. Men for mig er det værste, at der er rigtigt mange, som arbejder med maskiner og kemikalier, de ikke må arbejde med. De er utrygge ved at udføre deres arbejde, og de taler ikke med nogen om det. Så der er også noget at køre efter næste år, siger Henrik Kristensen.

Frivillige i Jobpatruljen 2018 på besøg i Jesperhus.

Jobpatruljen består af unge frivillige, som på rundturen i det midt- og vestjyske har været på 1449 besøg og talt med 335 unge fritidsjobbere. Foruden de frivillige ses som nummer tre fra venstre Susanne Sommerlund, formand for HK Handel MidtVest.

Marianne Køpke, formand for HK MidtVest, og Flemming Sørensen, formand for 3F Holstebro, retter en stor tak til de unge frivillige, der har valgt at bruge en del af deres sommerferie på at køre med Jobpatruljen.

- Det er takket være de unge aktivisters hjælp, at vi er nået længere rundt end nogensinde før. Vi er glade for, at så mange unge gerne vil være med til at gøre en forskel for andre unge, siger de.

I alt har 16 unge været aktivister i Jobpatruljen i år. Nogle har deltaget både i uge 28 og 29, andre kun en enkelt dag. De unge aktivister har sammenlagt brugt 83 dage på Jobpatruljen, hvilket i snit giver 8,3 aktivister pr. dag.

Marianne Køpke og Flemming Sørensen håber, at mange unge også næste år vil vælge at bruge en del af deres sommerferie på Jobpatruljen.

Jobpatruljen var blandt andet på besøg i Jesperhus, hvor forholdene generelt var i orden. Se video:

Læs mere om Jobpatruljen på www.jobpatruljen.dk
Artiklen er opdateret 31. juli 2018

DU FÅR GODE RÅD OG FAGLIG HJÆLP – NÅR DU ER I JOB

Vi er eksperter i dine vilkår på jobbet – for hver arbejdsplads har sin egen kontaktperson og faglige medarbejder hos HK. Hun kender de unikke vilkår, som lige præcis jeres arbejdsplads har. Og så kender hun dit fag. Derfor er du garanteret kompetent og professionel rådgivning, uanset om det handler om løn, stress, arbejdsmiljø eller spørgsmål om overenskomst. Du er altid velkommen til at kontakte dine lokale afdeling for at få råd og vejledning.