Den 1. september vil 538 nye studerende prøve kræfter med uddannelsen som professionsbachelor i offentlig administration (administrationsbachelor), mens 199 er optaget på uddannelsen som administrationsøkonom.

Det er resultatet af årets optag til de to uddannelser, der blev etableret i 2008 i et tæt samarbejde mellem HK Kommunal og KL.

Målet er nået

Til trods for at administrationsbacheloruddannelsen, der kombinerer en bred vifte af fag med relevans for offentlig administration, i år kan konstatere et mindre fald i forhold til 2017-optaget på omkring seks procent, er der ifølge HK Kommunals næstformand, Mads Samsing, tale om en tilfredsstillende udvikling.

- Jeg kan konstatere, at der nu for tredje år i træk er mere end 500 unge mennesker, der får opfyldt deres ønske om at tage del i styringen og administrationen af den danske velfærd. Vores mål har hele tiden været et optag, der ligger på den pæne side af de 500, og sammenlignet med optaget tilbage i årene 2010-2011 er 2018-tallet udtryk for en mangedobling. Jeg kan kun bifalde den udvikling, siger Mads Samsing.

Forudsætning for demokrati og retssikkerhed

HK Kommunals næstformand understreger, at administrationsbachelorerne og administrationsøkonomerne på linje med de administrativt uddannede HK’ere sikrer en professionel administration af de offentlige midler gennem en effektiv, gennemskuelig og smidig styring af velfærden.

- En velfungerende offentlig administration med tårnhøj kvalitet er på mange måder en forudsætning for demokrati og retssikkerhed, for velfærd og vækst. Jeg ønsker alle nyoptagne god vind med studiet, lyder det fra Mads Samsing.

Mads Samsing

Artiklen er opdateret 01. august 2018