Seniortur 2018

På afrejsedagen overraskede guiden os, idet han tog os med ud på det flotte slot Belvedere, hvor der blev taget et gruppebillede.

Af Yrsa Mortensen, HK Seniorer Aalborg

Søndag den 27. maj 2018 drog 54 seniorer af sted fra Aalborg.  Målet var Wien og Budapest. Om mandagen sidst på dagen kørte vi ind i Wien.  Øjnene stod næsten på stilke, for vi skulle nå at se alle bygningerne.  Det første syn, der mødte os var Schönbrunn, det store flotte slot.

Vi nåede virkelig meget i løbet af de få dage, vi var der, nemlig at besøge Schönbrunn og køre op i et minitog til det slot, der er bygger for enden af parken, der er på størrelse med Monaco.  Vi besøgte de flotte kirker, flotte historiske bygninger, stor rosenpark, slottet Hofburg, hvor vi en aften var til dejlig wienerkoncert.  I selve slottet findes der også mange forskellige dejlige museer.  Vi skal selvfølgelig heller ikke glemme, at vi var inde og se koncertsalene i Musikverein, hvorfra nytårskoncerten sendes, og vi nåede også lige at se staldene og hestene i den Spanske rideskole. Vi nåede også at få den ægte wienerstemning ude i Grinzig. Dette er faktisk kun en brøkdel af alt det vi så.

Næste stop på turen var så Budapest, hvor vi havde godt 1½ dag, men hvor så vi meget.  Vi nåede både Buda og Pest, parlamentet ved dagslys og belyst, så det lignede en guldbygning, udsigt ned over Donau, Fredspladsen, sejltur med fornem middag, Fiskebastionen og meget mere.

Det var virkelig en tur med mange oplevelser, som vi sent vil glemme.  Vejret var jo fint.  Der var næsten aldrig under 30 gr.

På hjemturen arrangerede guiden og chaufføren det sådan, at vi lige lavede en lille tur ind i Pragh og Dresden, så vi kunne opfriske tidligere ture.