Jobpatruljen 2018 Fyn og Fredericia

En lille del af de frivillige i Jobpatruljen 2018 for Fyn og Fredericia. Fra venstre: Martin Rasmussen, næstformand HK Danmark, Michelle Pedersen, formand HK Ungdom Midt, og Nikolai Arentz, LO Fyn.

På de snart fire årtier er en del blevet bedre, når det gælder unges arbejdsforhold, men der er stadig (for) meget at tage fat i.Feriepengene tikker ikke helt ind på kontoen, som de skal. Der er for mange tunge løft i løbet af en arbejds(efter)middag. Kontrakterne er mangelfulde og mangler underskrifter fra de mindreårige medarbejderes forældre…

Der er mange dygtige arbejdsgivere derude, der vil deres medarbejdere det bedste. Alligevel er der altså stadig en del løse ender omkring unges arbejdsforhold, som Jobpatruljen tager fat i, når den to uger henover sommeren drager rundt på Fyn og i Fredericia-området:

PS: Få 6 tips til fritidsjobbet nederst i artiklen.
   - Vi havde i år 30 frivillige unge, der brugte to uger af deres ferie på at besøge 460 ungarbejdere og deres arbejdsgivere. Det blev til mange gode snakke, og hos mange unge gav det en større bevidsthed om, at de også har nogle krav og muligheder. Når det gælder arbejdsgiverne, så tager langt de fleste rigtig godt imod Jobpatruljen – og de giver udtryk for, at de også får ny viden, der hjælper dem med bedre at overholde de unges rettigheder, fortæller Natalia Regitze Jørgensen, der er ungdomskonsulent i HK Midt – og koordinator på den lokale/regionale udgave af Jobpatruljen.

Jobpatruljen 2018 Fyn og Fredericia

Et udsnit af frivillige i Jobpatruljen 2018 Fyn og Fredericia. I alt deltog 30 frivillige i løbet af de 2 uger. Det blev til 460 interviews med unge fritidsjobbere, som fik nyttig viden om regler og rettigheder på deres fritidsjob, så de er rustet til jobbet fremover.

Patrulje på hedetur

Der blev spist 61 is og drukket 396 halvliters vand på de to ekstremt varme sommeruger, hvor Jobpatruljen besøgte ungarbejdere. For der blev knoklet igennem for at nå så mange besøg som muligt:

- De frivillige har været så seje! Jeg var helt stolt over dem undervejs, og jeg synes, det er meget inspirerende, at de unge frivillige alle bruger deres ferie på at være med i Jobpatruljen. Så alt i alt har det været fedt, sjovt og underholdende at være sammen med Jobpatruljen – og stort set alle steder er vi blevet positivt modtaget af både ungarbejdere og deres arbejsdgivere, siger hun og fortsætter:

- Selvfølgelig skulle der arbejdes for at holde dem motiveret, når de drog ud i 30 graders varme med deres sorte t-shirts med Jobpatruljens logo. Udover de mange vandflasker og is, så havde vi samtidig en masse små, interne konkurrencer i gang hele tiden. Ikke bare med tal og antal besøg, men også med dagens bedste jokes, bedste billede, bedste is-billede osv. Det tror jeg motiverede folk en del. For jeg fik rigtig mange jokes og billeder fra dem!

Jobpatruljen 2018 Fyn og Fredericia

Der var hedebølge i ugerne, hvor Jobpatruljen kørte rundt til de unge fritidsjobbere. Det krævede derfor ekstra væske, her i form af sodavand på besøg ved Sunset Boulevard i Fredericia. I alt blev der desuden drukket 396 halvliters vand på turen og spist 61 is.

Ledelsesopbakning og Langelandsfestival

Netop i forhold til motivationen gjorde det samtidig en stor forskel, at både Kim Simonsen og Martin Rasmussen kiggede forbi:

- Formanden var ude og sige hej til os sammen med Pia Tørving, der er formand for HK Midt. De satte god fokus på frivilligheden. Samtidig var næstformand Martin Rasmussen, der selv kørte Jobpatrulje tilbage i 1980’erne, med en patrulje ude en hel dag i Middelfart og Fredericia. Det var to besøg, der både gav synlighed, motivation til de frivillige og som supplerede hinanden godt, konstaterer Natalia, der samtidig havde valgt at gøre Langeland og Langelandsfestivalen til et ”indsatsområde”:

- De sidste dage i vores periode rykkede Jobpatruljen til Langeland, hvilket gav en helt ny dialog med folk. Arbejdspladsbesøgene er vigtige, fordi vi også gerne vil have dialogen med arbejdsgiverne, men det var tydeligt, at vi på Langeland mødte mange ungarbejdere, når de havde fri. Det gjorde det lidt nemmere for dem at tage snakken med os uden at være bange for, at chefen ”overhørte” noget. Det gav dem mulighed for at stille os nogle lidt andre spørgsmål. For de frivillige var det også fedt at kunne være opsøgende på en helt anden måde, end når de selv skal besøge arbejdspladser, og på et tidspunkt var der endda kø for at komme til at tale med patruljens frivillige, slutter Natalia Regitze Jørgensen.

6 tips til dit fritidsjob

Fritidsjobber - kend dine rettigheder
  • En ansættelseskontrakt – har du ret til, når du har været ansat mere end én måned og arbejder mere end otte timer om ugen.
  • Løn - afhænger af din alder, hvad du laver, og hvornår du arbejder. Som ekspedient i en bagerbutik skal din løn fx ligge mellem 60 og 144 kr. i timen.
  • Feriepenge – skal du have, og de udgør 12,5% af det, du tjener.
  • Fyring – må ikke ske uden grund. Sørg altid for at få en begrundelse på papir. Derefter kan HK, 3F eller en tredje fagforening tjekke, om fyringen er i orden.
  • Fuld løn under sygdom – har du ret til, hvis du har været ansat i mere end otte uger og arbejdet mindst 74 timer i de seneste otte uger. Du har ikke pligt til selv at finde en afløser.
  • Løft – må max være på 12 kg, hvis du er under 18 år. Er du over 18 år, må du løfte op til 25 kg.

Tjek din præcise løn og læs mere om dine rettigheder på
www.jobpatruljen.dk

Fakta om Jobpatruljen

• Jobpatruljen er fagbevægelsens hjælp til unge med fritidsjob, og tjekker hver sommer løn- og arbejdsforhold
  • Det er i år 39. gang at der køres Jobpatrulje i Danmark
  • Bag Jobpatruljen fagforeningerne HK og 3F
  • Sidste år besøgte Jobpatruljen ca. 10.000 virksomheder og talte med 2.950 unge fritidsjobbere
  • I hele landet afdækkede Jobpatruljen i 2017, at 92,4% af fritidsjobberne oplevede brud på regler eller love i deres ansættelse

Jobpatruljen bringer overtrædelser videre til de rette modtagere. Brud på overenskomsterne indberettes til de pågældende fagforeninger, mens lovbrud meldes til myndighederne, f.eks. Arbejdstilsynet. I særligt grove tilfælde endog til politiet.

DU FÅR GODE RÅD OG FAGLIG HJÆLP – NÅR DU ER I JOB

Vi er eksperter i dine vilkår på jobbet – for hver arbejdsplads har sin egen kontaktperson og faglige medarbejder hos HK. Hun kender de unikke vilkår, som lige præcis jeres arbejdsplads har. Og så kender hun dit fag. Derfor er du garanteret kompetent og professionel rådgivning, uanset om det handler om løn, stress, arbejdsmiljø eller spørgsmål om overenskomst. Du er altid velkommen til at kontakte dine lokale afdeling for at få råd og vejledning.