Du ved sikkert, at det vil kræve tid og arbejde at efteruddanne dig.
Men til gengæld kan du gøre det gratis lige nu og de næste tre år frem, lige meget om du har overenskomstforhold med ret til at tage kurser eller ej.
Det kan du takket være Omstillingsfonden, der råder over en kæmpe pose penge til at opkvalificere arbejdsstyrken i Danmark. Den er blevet til som et led i den trepartsaftale, som regeringen og arbejdsmarkedets parter, heriblandt HK, lavede sidste efterår.

Du må højest have en erhvervsuddannelse i forvejen
Den eneste betingelse er, at du er i arbejde og enten har maksimalt en gymnasial eksamen eller en erhvervsuddannelse som dit højeste uddannelsesniveau (se flere detaljer i boksen andetsteds på siden her).
- Omstillingsfonden er en helt unik mulighed for de kortest uddannede af vores medlemmer, der måske netop af økonomiske grunde ikke har deltaget i videreuddannelse før, siger Kristi Maire Rammo, som er uddannelsessekretær hos HK/Privat.
Hun tilføjer:
- Når vi taler med medlemmer, der har taget akademiuddannelse, siger de alle, at det har været super spændende og givet dem faglig sikkerhed på en helt ny måde. Og at det helt klart har været den investerede tid og energi værd. Så det er bare med at komme i gang, nu hvor det oven i købet er gratis på grund af Omstillingsfonden.

Du kan begynde nu
Omstillingsfonden giver dig mulighed for hvert år til og med 2021 få op til 10.000 kroner at tage fagmoduler på akademi- eller diplomniveau.
Du kan tilmelde dig nu og begynde på dit første, gratis fagmodul allerede om en uge eller to, hvis du vil. Her er der nemlig sæsonstart på landets erhvervsakademier og professionshøjskoler, som udbyder uddannelserne (se listen over erhvervsakademier nær dig andetsteds på siden her).
Du bliver fritaget for deltagergebyr, når du tilmelder dig på uddannelsesinstitutionens hjemmeside. Når du bliver spurgt til, hvilken ordning, du søger igennem, skal du bare krydse af/angive, at det er via Omstillingsfonden.

Bliv guidet til det rigtige for dig
Et kort fagmodul på en akademiuddannelse koster som regel mellem 2.000 og 5.000 kroner, mens et langt modul kan koste op til 10.000 kroner. Hvis du tager uddannelsen i arbejdstiden - efter aftale med arbejdsgiver - tager de korte moduler typisk fire til frem dage, mens de lange varer otte eller ni dage. Tager du uddannelsen som aftenundervisning i din fritid, skal du regne med dobbelt så mange aftener.
For flertallet af HK/Privats medlemmer er fagmodulerne i disse tre akademiuddannelser særligt relevante:

Kommunikation og formidling
Salg og markedsføring
Økonomi- og ressourcestyring

Er du i tvivl om, hvad du skal vælge, kan du enten kontakte en studievejleder på uddannelsesinstitutionen eller du kan få sparring hos HK’s Karrieretelefon alle hverdage kl. 13-16 på tlf. 33 30 44 60.

Læs også mange flere praktiske oplysninger her hk.dk/omstillingsfonden.

Omstillingsfonden – hvad er det, og hvem kan få?

Omstillingsfonden er en del af den trepartsaftale, som regeringen og arbejdsmarkedets parter - heriblandt HK - lavede på uddannelsesområdet i oktober 2017.

Du kan få penge fra Omstillingsfonden, hvis…
• Du er ufaglært eller faglært og er i arbejde (på hel- eller deltid). Du må maksimalt have en gymnasial uddannelse eller en erhvervsuddannelse som dit højeste uddannelsesniveau.

Du kan ikke få penge fra Omstillingsfonden, hvis…
• du har gennemført en erhvervsakademiuddannelse, akademiuddannelse, professionsbacheloruddannelse, diplomuddannelse (herunder HD 2. del), bacheloruddannelse eller en anden dansk uddannelse på tilsvarende eller højere niveau
• du er selvstændig
• du er i studiejob
• du er fuldtidsstuderende på en videregående uddannelse
• du er ledig

NB! Arbejdsgivere kan ikke søge tilskud til deres medarbejderes uddannelse via Omstillingsfonden.

HER KAN DU FINDE AKADEMIUDDANNELSER NÆR DIG

Her er en liste over erhvervsakademier over hele landet. Inde på den enkelte institutions hjemmeside kan du få en oversigt over udbudte kurser det pågældende sted. Vil du hellere starte med et bredt overblik, kan du enten gå ind på ug.dk eller bygovenpaa.dk

JYLLAND & FYN

Cphbusiness

København
KEA Københavns Erhvervsakademi

Universiteterne i Aarhus og København udbyder desuden efteruddannelse til tandklinikassistenter.
Fx. Akademiuddannelsen i Odontologisk Praksis

Københavns Universitet

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole udbyder i Århus og København
Akademiuddannelsen i projektledelse i medie- og kommunikationsbranchen