For fjerde år i træk har HK sat sig for at finde Danmarks Bedste Kollega. Konkurrencen er for alle, og man behøver altså ikke være medlem af HK eller arbejde i et HK-fag for at være med.

- De gode kolleger fortjener en hyldest, for de betyder så meget for vores trivsel på arbejdspladsen. Selvfølgelig er løn, arbejdstid, god ledelse og andre forhold også vigtige. Men vores undersøgelser viser faktisk, at gode kolleger er den enkeltfaktor, der har allerstørst betydning for, om vi er glade for at gå på arbejde, siger Ole Kjær, der er formand i HK Sydjylland.

Kåringen af Danmarks Bedste Kollega er et led i HK’s kampagne for et bedre psykisk arbejdsmiljø gennem god KollegaKarma.

Nemt at nominere en kollega
Hvis man har en særligt god kollega, er det med at komme til tasterne og nominere vedkommende. Det sker på hk.dk/kollegakarma. Her bliver man hjulpet lidt på vej med et par spørgsmål, der gør det lettere at formulere præcist hvorfor, lige nøjagtig han eller hun fortjener titlen som Danmarks Bedste Kollega.

De tre foregående år er over 5000 gode kolleger blevet nomineret, og HK håber at mange igen i år vil tage sig tid til at give deres gode kolleger et ekstra skulderklap i form af en nominering.

I oktober udvælges 10 finalister, der sammen med den kollega, der har indstillet dem, kommer med til København, hvor kåringen af Danmarks Bedste Kollega finder sted den 13. november i Cirkusbygningen. Kåringen holdes i samarbejde med kåringen af Danmarks Bedste Arbejdspladser, som Great Place to Work står bag.

Der er nedsat en særlig jury, som vurderer finalisterne. Juryen består af medlemmer fra Dansk Erhverv, Foreningen af offentlige HR-chefer, en arbejdsmiljørepræsentant og HK.