Det er fjerde år i træk, HK finder Danmarks Bedste Kollega, og alle kan være med. Du kan altså også nominere en kollega, der ikke nødvendigvis er HK’er.

-Vi vil hylde alle de gode kolleger, der findes. De betyder så meget for vores trivsel på arbejdspladsen, og de fortjener at blive anerkendt for det. Vi tilbringer en meget stor del af vores liv på arbejdet, og derfor er det så vigtigt at trives, mens vi er der, siger næstformand i HK Martin Rasmussen.

Gode kolleger gør arbejdsdagen bedre

Kåringen af Danmarks Bedste Kollega er et led i HK’s kampagne for et bedre psykisk arbejdsmiljø gennem god KollegaKarma.

-Lige præcis det med at være gode kolleger er jo noget, vi alle både kan og skal bidrage til på arbejdspladsen, fordi det simpelthen giver god energi til os alle sammen. Det er klart, at løn, ledelse og andre forhold også har stor betydning. Men lige netop de gode kolleger er den enkelt faktor, der har størst betydning, viser vores undersøgelser, siger Martin Rasmussen.

Nemt at nominere en kollega

Hvis man har en helt særlig god kollega, er det med at komme til tasterne og nominere vedkommende. Det sker på hk.dk/kollegakarma. Her bliver man hjulpet lidt på vej med et par spørgsmål, der gør det lettere at formulere præcist hvorfor, lige nøjagtig han eller hun fortjener titlen som Danmarks Bedste Kollega.

De tre foregående år er over 5000 gode kolleger blevet nomineret, og HK håber, at mange igen i år vil tage sig tid til at give deres gode kolleger et ekstra skulderklap i form af en nominering.

Vinder kåres i København ved awardshow

I oktober udvælges 10 finalister, der sammen med den kollega, der har nomineret dem, kommer med til København, hvor kåringen af Danmarks Bedste Kollega finder sted den 13. november i Cirkusbygningen. Kåringen holdes i samarbejde med kåringen af Danmarks Bedste Arbejdspladser, som Great Place to Work står bag.

Der er nedsat en særlig jury, som vurderer finalisterne. Juryen består af medlemmer fra Dansk Erhverv, Foreningen af offentlige HR-chefer, en arbejdsmiljørepræsentant og HK.

Du nominerer din kollega her: www.hk.dk/kollegakarma