En ny ligestillingsredegørelse, udarbejdet på baggrund af spørgeskemaer udsendt til kommuner, regioner og statslige institutioner, gør status over ligestillingsarbejdet i det offentlige. Og det ser ikke godt ud. Ifølge redegørelsen er det 34 procent af de statslige institutioner og kun otte procent af kommunerne, der i høj eller meget høj grad tager initiativer til at fremme ligestilling, når de rekrutterer ledere.

Redegørelsen er ”skrækkelig” læsning, siger ligestillingsminister Eva Kjer Hansen (V), som synes, det kalder på selvransagelse i det offentlige.

- Det er et problem, at alle talenter ikke er i spil til topposterne i Danmark. Jeg læser ud fra redegørelsen, at man i det offentlige ikke sætter nok ind for at få flere kvinder i spil, og det er ærgerligt, siger Eva Kjer Hansen til Politiken.

Man skal ikke straffes for at føde børn

I HK Kommunals chefgruppe, som består af chefmedlemmer, mener man også, at der skal gøres noget for ligestillingen.

Karin Bruhn Termannsen, der er formand for HK Kommunals chefgruppe og kontorchef i Region Nordjylland siger:

- Der skal samtidig gøres op med flosklen om, at kvinder jo ”bare” kan søge stillingerne! Der skal først og fremmest være en bedre balance i forhold til barselsvilkår og frihed i forbindelse med børnene, man skal ikke ”straffes” for at have evnen til at føde børn. Og derudover skal stillingsopslag og rekrutteringsbureauer også henvende sig til kvinder, hvor bløde værdier også ofte har en betydning for, om man søger job, siger Karin Bruhn Termannsen.

Artiklen er opdateret 28. august 2018