Medlem af HK it, medie & industri Hovedstaden Søren Palle Nancke arbejder hos MAN Energy Solutions, storproducent af motorer til skibsfart.

IMI-medlem Søren Palle Nancke ved øve-motoren på ”MAN PrimeServ Academy”, som kunder fra hele verden sender deres maskinmestre til Danmark for at træne på. Gennem praktiske øvelser lærer de betjening, servicering og fejlfinding, så kunderne kan få mest mulig glæde af deres motorer.

FOTO: MARK KNUDSEN

Hvad producerer I hos MAN Energy Solutions?
Lige siden B&W’s tid har vi været en af verdens største producenter af dieselmotorer til skibsfart. Vi bygger ikke længere motorerne selv, men sælger licenser til, at man kan bygge dem. Så man køber groft sagt en samlemappe med anvisninger til, hvordan motoren skal bygges, og hvilke kvalitetskrav der er til de forskellige dele. Det er motorer til især skibe, og det har traditionelt været dieselmotorer. Men vi bevæger os over mod at køre mere på gas og har lige her i sommer skiftet navn – førhen hed vi MAN Diesel & Turbo.

I har også noget produktion her på Teglholmen?
Vi producerer reservedele til vores motorer. Vi er ret skrappe til at lave vitale dele som brændselsventiler og brændselspumper. Og så udvikler vi hele tiden motorerne – vi har en testmotor, som vi kan afprøve nye komponenter på. Ud over skibsmotorerne laver vi blandt andet motorer til stationære anlæg såsom kraftværker, og rigtig mange af de motorer kører i dag på gas.

Hvordan kom du selv til at arbejde her?
Jeg startede i lære i 1978 som maskinarbejder hos B&W på Christianshavn. Det blev opkøbt af tyske MAN, mens jeg stadig var i lære. Siden blev jeg så slidt ned. Jeg fik ny hofte, da jeg var 33 år, og det har jeg prøvet fem gange siden. Da jeg fik lavet den sidste, spurgte jeg vores daværende direktør, om ikke der var et kontorjob til mig.

Hvad går dit arbejde ud på?
Jeg sidder i lagerstyring, hvor vi monitorer de ordrer, der bliver genereret fra sælgerne. Vi har nogle daglige mål og deadlines for, at vi skal plukke et vist antal varer fra lageret for at have dem klar til de forskellige biler og shipping. Derudover står jeg for vores fjernlager, for intern kørsel og for stort set alt indkøb af de komponenter, vi bruger til at pakke, det vil sige papkasser, trækasser, finérkasser – alle slags kasser.

Hvornår føler du faglig stolthed i dit arbejde?
Det gør jeg, når jeg sparer penge – det er min store hobby, ha ha ha. For eksempel har jeg i fem år haft med indkøb af træemballage at gøre. Førhen var det bare noget, der blev bestilt, man udfordrede aldrig leverandørerne. Så spurgte jeg min chef, om ikke det var en idé at se lidt på det. Han er meget den type, der stoler på, hvad jeg laver, så jeg kunne bare gå i gang. Det er en fornøjelse at have lidt frie hænder. Vi har sådan nogle finérplader vi bruger til at lægge i bunden af kasser for at styrke dem, hvis der skal lidt tungere grej i, og dem havde vi altid fået fra et bestemt firma. Jeg fik så et tilbud fra et andet firma, som lå næsten 50 pct. under det, vi betalte. Og nu kunne vores hidtidige leverandør også pludselig gå næsten 50 pct. ned. Så sidder man der og tænker, hvor har vi været dumme. Det er da uhyggeligt, at de næsten kan halvere prisen. Bagefter gjorde vi det samme med trækasser.

Kort om arbejdspladsen

Navn: MAN Energy Solutions