Foto og tekst af Yrsa Mortensen, HK Seniorer Nordjylland

Første stop var Knuds Sø ved Tulstrup.  Her blev der serveret dejlige rundstykker og ”basser”, kaffe og the, og imens vi ”guffede” alt dette i os, havde vi en dejlig udsigt ud over Knuds Sø, hvor næsten alle måtte indrømme, at her havde de aldrig været.

Seniortur

Herefter kørte vi på små veje igennem smukke landskaber i det midtjyske.  Vi kørte forbi Ry, Emborg med Øm Kloster, rundt omkring Mossø gennem Boes og Alken til Vestbirk, hvor vi skulle se Den Genfundne bro.  Vi undrede os over, hvad mon nu det var.  På parkeringspladsen før broen, blev vi modtaget af 2 guider, der skulle fortælle os lidt om broen.  Hold 1 fik en guide der næsten kunne for meget om broen.  Han havde virkelig fulgt med i dens historie, men det var interessant at høre.  Broen blev bygget som jernbanebro i 1899.  På et tidspunkt blev jernbanen nedlagt, og herefter lå broen i hi inde i en dæmning i 85 år.  I 2014 blev broen gravet fri og restaureret til fordums storhed, og i dag er broen et storslået syn og en endnu bedre oplevelse af gå hen over.

Seniortur

Så meldte sulten sig, og turen fortsatte til Pejsegården i Brædstrup, hvor vi fik karbonader med grønærter og gulerødder (uden persille), små kartofler og rødbeder, samt en chokoladekurv med frugt og is.

Godt mætte fortsatte vi turen til Bryrup, hvor vi steg på et veterantog, der skulle køre os til Vrads.  Man følte næsten som om man var gået tilbage til barndommens minder.  Vi kørte forbi bl.a. Kvindsø m.fl. med masser af åkander.  Det varede ikke længe får vi nåede Vrads station, hvor vi blev vist ind i henholdsvis venterummene eller i 2 togvogne, hvor der var dækket op til kaffe, og så blev der serveret et stort stykke lagkage.

Nu var alle i hvert fald godt mætte og klar til at tage turen hjem.

Det var en dejlig tur.  Humøret var højt, og vi var heldige med vejret.  Tak til jer alle – bestyrelse og deltagere -  for en dejlig dag