Nanna fortæller om sin elevtid.

Selv om at man som elev gerne vil vise alt det, man kan, så er også det vigtigt ikke at presse sig selv for meget, mener Nanna Sjøgren Wills Hansen. Foto: Lisbeth Holten.


Nanna Sjøgren Wills Hansen var engang den, der skule lære. Fra 2012 til 2014 var hun kontorelev i ALKA Forsikring. Nu er det hende, der lærer fra sig. Hun er fastansat i samme virksomhed og er foruden jobbet som erhvervsrådgiver elevansvarlig for 6-8 unge mennesker.

Det er altså kun godt fire år siden, at 28-årige Nanna Sjøgren Wills Hansen selv afsluttede sin elevtid. Så hendes egne erfaringer er i frisk erindring og oplagte at bringe over i hvervet som HK-elevansvarlig.

- Jeg tror, at ALKA som sådan er et ret nemt sted at være elev, fordi det hele føles så familiært og ikke særlig hierarkisk, siger Nanna Sjøgren Wills Hansen.
- Noget af det, jeg selv var meget opmærksom på at gøre - og også opfordrer de nye elever til - var at tænke forud og ikke sidde og vente på at få en opgave. Jeg spurgte hele tiden min chef og kolleger, om der var noget, jeg kunne hjælpe med. Jeg ville suge al den viden til mig, jeg kunne få, og prøve mange forskellige ting. Og det er jo som elev, at du kan gøre det: Du har lov til at lave flere fejl end dine fastansatte kolleger. Det er gratis kvajebajere.

10 ting, som du skal være opmærksom på som ny elev

Pas på ikke at kramme bamsen for meget
Ifølge Nanna Sjøgren Wills Hansen spiller du som elev et spil - hvor gevinsten er en fastansættelse. Så udover at du selvfølgelig skal lære en masse om det fag, du er i færd med at uddanne dig til, så handler det også om at vise sig frem. Vise, at man virkelig vil det og er bragende dygtig. Det kan man synes om, hvad man vil - det er sådan, det er.

- Der var masser af gange i min elevtid, hvor jeg måske kørte på med 200 kilometer i timen, fordi jeg netop var så ivrig efter at vise, at jeg var værd at satse på og var villig til at tage det ekstra skridt, når der var behov. Og jeg synes, at man som elev skal klø på og løbe den ekstra mil, hvis man har overskuddet til det, siger Nanna Sjøgren Wills Hansen.

Som elevansvarlig oplever hun meget sjældent, at en elev decideret ikke passer ind eller er skuffet over de opgaver, de bliver budt hos ALKA.
- Jeg er ikke selv med til at ansætte de nye elever. Men jeg ved, at der hver eneste gang bliver taget en god, uddybende snak om forventninger til hinanden. Og så er der sikkert nogen, som springer fra i den proces, hvis det ikke lige var det, de ville. Det er enormt vigtigt. I de sjældne tilfælde, hvor det viser sig, at det ikke er et match, så har det mere handlet om kemien, siger Nanna Sjøgren Wills Hansen.
Elevens faglige udvikling foregår i høj grad i de afdelinger, hvor de sidder. Derfor ser Nanna Sjøgren Wills Hansen også mest sit hverv som elevansvarlig som en mere menneskelig vagt.

- Jeg gør meget ud af at spørge ind til, hvordan det går med at jonglere med arbejdslivet og skolen og fritiden. For selv om man skal klø på, så skal man også finde en balance, som de mest ihærdige elever måske ikke altid rammer. Når man er ung og hele tiden skal vise, hvad man dur til og hele tiden stræber efter 12-tallet, så sker det altså, at man i sin iver kommer til at kramme bamsen lidt for meget. Så du skal hele tiden have dig selv med og indimellem stoppe op og mærke efter, om du stadig trives i det.