Da der i august var informationsmøde om Omstillingsfonden på Bornholm, mødte godt 30 HK'ere op for at høre om mulighederne - og om de lokale tillidsrepræsentanter Karen og Sussis egne erfaringer med efteruddannelse.

Uddannelse er hot lige nu. I løbet af de sidste par måneder har omtrent 500 medlemmer deltaget i informationsmøder om muligheden for gratis uddannelse gennem Omstillingsfonden, og nogle er allerede gået i gang.

Andre benytter sig af overenskomstmæssige muligheder som ret & pligt-uddannelse, selvvalgt uddannelse eller aftalt uddannelse.

Samlet set oplever vi rigtig stor interesse for videre- og efteruddannelse – og dermed også et meget reelt behov for at få uddannelsesagenter ud på de enkelte arbejdspladser, så de kan guide og inspirere kollegerne.

Kan gøre stor forskel

- Det er fantastisk at opleve, at så mange kolleger viser interesse for at videre- og efteruddanne sig. Vi gør meget ud af at opfordre til kompetenceudvikling, så vi HK’ere tilpasser os udviklingen på arbejdsmarkedet og bliver ved med at være en uundværlig ressource ude på arbejdspladserne, siger Aase Lohmann, faglig chef i HK it, medie & industri Hovedstaden.

- Jeg synes også, det viser, at det netop nu giver rigtig god mening at have uddannelsesagenter ude på de enkelte arbejdspladser. Interessen for uddannelse er til at tage og føle på, og det vil være fantastisk, hvis vores medlemmer kan få en kollega at sparre med og blive inspireret af. Uddannelsesagenterne kan ende med at få en utrolig vigtig rolle i forhold til at få flere kolleger i uddannelse.

Der er intromøder 10. og 25. september, og det er helt uforpligtende at komme og høre om livet som agent. Mere info og tilmelding her:

Intromøde for uddannelsesagenter 10. september kl. 17-20

Intromøde for uddannelsesagenter 25. september kl. 17-20

Har du spørgsmål eller forslag til agentrollen? Så skriv direkte til faglig sagsbehandler Pia Hestehave