HK’ere i kommuner og regioner kan sammen med andre offentligt ansatte se frem til, at man på Christiansborg får luget ud i en række utidssvarende regler og procedurer, så man i højere grad får mulighed for at udnytte sin faglighed.

Sådan lyder det fra HK Kommunals formand Bodil Otto om det afbureaukratiseringsudspil, ’Færre regler og mindre bureaukrati’, regeringen netop har præsenteret.

- Vi har igennem en årrække talt varmt for en kursændring i styringen af velfærden, så medarbejderne kan få mere tid til kerneopgaven. Helt overordnet er regeringen derfor på rette spor med sit udspil. Samtidig kvitterer vi for, at innovationsminister Sophie Løhde (V) inviterer de ansatte og deres organisationer til et partnerskab om at forny den offentlige sektor, siger Bodil Otto.

Medarbejderne som garanter

HK Kommunals formand opfordrer derfor innovationsministeren til at lade handling følge ord, når det drejer sig om at inddrage medarbejderne i afbureaukratiseringen.

- Hvis de gode intentioner om at frigøre noget faglighed i velfærden skal have luft under vingerne, er det bydende nødvendigt, at inddrage de praktikere, der i dagligdagen løser de borgerrettede velfærdsopgaver, fra dag ét. Medarbejderne er på mange måder garanter for, at kommuner, regioner og stat kan fastholde styringen i afbureaukratiseringsprojektet, lyder det fra Bodil Otto.

Reformen dumper som spareøvelse

Regeringens forventninger om, at afbureaukratiseringen kan frigøre hele fire milliarder kroner frem til 2022, hviler ifølge HK Kommunals formand på et ganske skrøbeligt grundlag.

- Jeg vil tillade mig at betvivle, at der alene som følge af procesændringer kan frigøres et beløb i den størrelsesorden. Under alle omstændigheder er det helt afgørende, at man ikke indhenter mulige effektiviseringsgevinster, før man har høstet konkrete resultater ude i den virkelige verden. At man i det hele taget ikke lader en sparedagsorden diktere hele processen, siger Bodil Otto og fortsætter:

- For det nytter jo altså ikke noget, at man processerer sig frem til udvikling og kvalitet, hvis man samtidig gennem minusvækst og et opgør med de puljer, der er sat i verden for at dække de værste huller i velfærden, amputerer antallet af offentligt ansatte, så de, der er tilbage, ikke længere har tid til at lykkes med kerneopgaven.

Regeringens udspil består af 130 konkrete forslag, der over årene 2019-2022 skal fjerne administrative byder og regler over en bred kam i den offentlige sektor.

Dagens udspil til en afbureaukratiseringsreform udgør samtidig en del af den store sammenhængsreform, der har yderligere fem spor, som regeringen vil præsentere hen over efteråret.

Artiklen er opdateret 04. september 2018

BRUG KARRIERETELEFONEN – DEN ER OGSÅ FOR DIG

Vi har et helt hold af karriererådgivere, der sidder klar til at tale med dig – uanset om du ved, hvad du vil eller er lidt i tvivl om, hvor du skal hen i dit arbejdsliv. De lytter til dig og hjælper dig med at komme godt videre. De rådgiver dig om dine muligheder og alt det, du kan gøre for at udvikle dig, blive dygtigere og få styr på dine mål og ambitioner.