Sisse på job

I dag er den 32-årige Sisse Mensel fra Janderup, tæt på Varde, glad og veltilfreds i sit job på AMU-Vest, hvor hun er intern salgskonsulent. Men vejen hertil har været hård, og hun oplevede at blive opsagt fra drømmejobbet for efterfølgende at blive genansat i et fleksjob.

- Jeg føler mig ekstremt heldig og privilegeret over, at der er blevet taget hånd om mig, siger hun i dag.

Gode- og konstruktive drøftelser mellem faglig konsulent Erik Christiansen, HK Sydjylland, og AMU Vest blev løsningen, og det var kun muligt på grund af tillid og vilje til samarbejde.

- Sisse ville gerne os, og vi ville gerne hende. Det lykkedes heldigvis til sidst, og nu er alle glade, siger en synligt lettet direktør Torben Pedersen fra AMU-Vest.

Føleforstyrrelser, nedsat kraft og smerter

Sisse har en skæv ryg (Skoliose). Det er en genetisk, arvelig sygdom, der i lang tid ikke voldte hende større problemer, end at hun kunne gå stille med dem. Hun bed det i sig, men hen på efteråret i 2016 begyndte hun at få føleforstyrrelser og nedsat kraft i venstre side af kroppen.

Gode ergonomiske forhold er en del af løsningen

Antallet af sygedage steg, og i begyndelsen af 2017 gik det galt for alvor. Hun blev indlagt med voldsomme smerter i maven på mistanke om en aneurisme. Det viste sig dog, at diagnosen var en helt anden: Sisse havde belastet sig selv alt for hårdt. På grund af den skæve ryg og mange års overbelastning og slid er mange af hendes nervebaner delvis ødelagt.

- Der var brug for mig på fuld tid, men jeg kunne ikke klare det rent fysisk. At komme til dette punkt hvor jeg måtte erkende, at kroppen ikke kunne klare mere, var frygteligt, fortæller hun.

Sisse ved sin nye arbejdsplads - den samme som den gamle

Fyrede med blødende hjerte

Efter hun måtte indgive langtidssygemelding, kom Sisse i et afklaringsforløb, hvor der blev opstillet mål for at få hende faset ind på arbejdspladsen igen. Men kroppen ville ikke være med. Det ene delmål efter det andet glippede, og fuldtid blev en fjernere og fjernere drøm. HK Sydjyllands faglige konsulent Erik Christiansen var med til møderne, og alt blev prøvet: Tekniske hjælpemidler, fleksible arbejdstider, varierede arbejdsopgaver og så videre.

Sisse Mensel og Torben Pedersen

- Vi prøvede det hele, men til sidst måtte vi med blødende hjerte sige farvel til Sisse og finde en anden, siger direktør Torben Pedersen. Men til sidst i fyresedlen skrev han, at hvis der var nogen mulig måde, AMU-Vest kunne beholde Sisse i en funktion, som hun kunne holde til, så var han meget åben for løsninger. Og dermed begyndte en hel ny serie møder, hvor Erik Christiansen igen var central.

- Erik vidste godt, hvordan vi skulle angribe det, så det kom til at virke. Det kræver tålmodighed at komme igennem, og han hjalp virkelig meget. Alle ville løsningen, og vi havde hele tiden målet for øje, siger direktøren.

Sidst ud – først ind

Erik Christiansen gelejdede Sisse igennem en arbejdsprøvning med kurs mod et fleksjob. Sisse var utålmodig og klar til at arbejde, og selvom det virkede som lang tid for hende, slap hun forholdsvis hurtigt igennem og er netop tiltrådt sit nye fleksjob, hvor hun arbejder ni timer om ugen fordelt på tre dage.

- Det er skønt at være i gang igen. Det største problem er at huske at gå hjem i tide, før kroppen bliver overanstrengt. Det har været meget svært at acceptere, at jeg ikke kunne rumme de samme ting som tidligere, og at jeg tog længere tid om opgaver, som jeg tidligere kunne lave med et snuptag, siger Sisse. Men det er et problem, som hun løser ved at tænke positivt.

Læs mere om fleksjob