Bliver du også helt rundtosset af alle de tal og ukendte begreber, din lønseddel rummer? Så er du ikke alene. Langt de færreste danskere gennemgår deres lønseddel grundigt hver måned, og derfor er der frit spil for fejl, der i uheldige tilfælde kan koste medarbejderen dyrt.

Således viser opgørelser fra blandt andre HK Sydjylland, at der er fejl på cirka halvdelen af de lønsedler, de faglige medarbejdere bliver bedt om at læse igennem.

- Som regel handler det om småfejl og mindre beløb. Men mindre beløb løber på årsbasis let op og bliver gevinster på flere tusind kroner, siger Ole Kjær, der er formand for HK Sydjylland.

I enkelte tilfælde kan fejlen være så grel, at medarbejderen står til en tilbagebetaling af de helt store. Således fik en pædagogisk assistent fra HK Sydjyllands område forrige år tilbagebetalt knap en kvart million kroner, efter at HK Sydjylland havde tjekket hendes lønseddel. Hun var ved en fejl blevet indplaceret på et forkert løntrin.

Lad HK Sydjylland give dig et løntjek

Skal vi også kigge din lønseddel igennem og sikre, at du får det, du skal have? Så aftal et Løntjek med HK Sydjylland ved at skrive til syd@hk.dk eller ringe på tlf. 7011 4545.

Til Løntjekket bedes du medbringe følgende ting, hvis du er i besiddelse af dem. De kan også med fordel afleveres inden mødet:

• Lønsedler
  • Ansættelseskontrakt
  • Arbejdstidsplaner
  • Lønindplaceringsskema
  • Gerne dine egne notater om den faktiske arbejdstid.

I Løntjekket vil vi gennemgå, om du får de tillæg, pensionsbidrag mv., som du har krav på ud fra din ansættelseskontrakt. Fokus vil således være på lønsedlens spidsfindigheder.

Har du ikke mulighed for at møde personligt op, kan Løntjek-samtalen også tages pr. telefon, efter at du har sendt os de nødvendige papirer.

Efterfølgende vil du selv være klædt på til at foretage et grundigt tjek af lønsedlen, når den lander i e-boksen.