Sommeren har været urimelig varm og hård for de fleste. Det kan Burak Ulucan skrive under på, da han arbejdede i en hvidevarebutik, der skulle sælge kølende løsninger til kunderne.

- Butikken var virkelig, virkelig varm, og en dag så jeg mig nærmest nødsaget til at tage et par pæne shorts på for at kunne komme gennem dagen, fortæller Burak.

Portræt af Burak

 

Det skulle dog vise sig at være en rigtig dårlig idé. Chefen var bestemt ikke tilfreds, og hvis ikke Burak boede langt væk, var han måske blevet sendt hjem for at skifte. Forklaringen lå i, at særligt de ældre kunder ville finde det useriøst, hvis sælgeren var i shorts. Med andre ord forsvandt professionalismen med bukserne, ifølge hans chef.

Men hvilken slags bukser?

Der var ingen egentlig beklædningspolitik på arbejdspladsen – andet end den poloshirt, alle gik med. Derfor var der ingen steder at orientere sig om, hvad der var OK at bære i butikken.

- Jeg var på det tidspunkt elev, og så retter man naturligvis ind og køber et par bukser til arbejdet, når de ønsker det. Det skulle så vise sig at være en dum beslutning, fordi bukserne ikke passede til butikken, ifølge chefen, selvom han slet ikke havde nævnt for mig, hvilken slags bukser vi skulle gå i.

Der var åbenbart en uskreven regel om, hvilken type bukser de ansatte skulle gå i, og det havde da været langt nemmere bare at sige det fra start i stedet for det andet, siger Burak, der måtte købe et par nye bukser, igen.

På med shortsene igen

Tiden er gået, og nu er Burak kommet til T. Hansen, der har et mere afslappet beklædningsprogram.

- Vi får udleveret tøjet og en t-shirt med T. Hansens logo på – og vi må gerne gå med shorts, så længe de går ned over knæene. Jeg synes, det er en rigtig fin idé med firmatrøjerne, så man kan kende medarbejder fra kunde. Samtidig kan man strømline de ansatte, så ingen føler sig udenfor eller risikerer at få påtalt deres beklædning.

- Det er helt naturligt for mig, at man ikke kommer i badeshorts, men pæne shorts, og derfor synes jeg, det er rart, at der også er en accept af shorts på de dage, hvor det er virkelig varmt.

Professionalismens lynhurtige feedback

- Det er vigtigt, at man udstråler troværdighed og er soigneret, når man er i et servicefag, fortæller Burak.

- Jeg husker faktisk en dag i hvidevareforretningen, hvor jeg ikke havde barberet mig. Hele dagen bemærkede jeg, hvordan kunderne var anderledes overfor mig, og dagen efter var de præcis, som de plejede, da jeg igen var nybarberet.

- Førstehåndsindtrykket spiller en enorm rolle, men jeg mener stadig, at man kan være velklædt i et par pæne shorts og en poloshirt, og det er da heldigvis en overbevisning, der deles af flere og flere arbejdsgivere efterhånden, griner Burak afsluttende.


'Ord har ingen vægt i natskjorte', sagde forfatter Poul Henningsen, og det gælder også i politiet. Her er betjente er klædt i uniform på jobbet, mens administrativt ansatte har friere tøjler.
Se, hvad Palle Hansen fortæller om det