Foto: Mark Knudsen

Medlem af HK it, medie & industri Hovedstaden Jacob Udsen skal i oktober 2018 deltage i OL for krigsveteraner.

IMI-medlem Jacob Udsen er it-medarbejder hos BMI Group, hvor han arbejder med projektledelse, drift og intern support. Men han er også krigsveteran, ramt af PTSD (posttraumatisk belastningsreaktion) og nu udtaget til OL for krigsveteraner i oktober i Sydney.

Ved Invictus Games, som OL for krigsveteraner hedder, skal Jacob Udsen både cykle holdtidskørsel og enkeltstart. Her gør han klar til den daglige træningstur. Hjelmen skal spændes godt, for han giver den fuld pedal fra første til sidste sekund.

Ud over cyklingen træner Jacob Udsen ”siddende volleyball” en gang om ugen – en disciplin danskerne også håber at kunne stille hold i. Han sætter enorm pris på volleyballtræningen, ikke mindst på grund af det sociale aspekt. De seneste år har han isoleret sig på grund af PTSD’en, men nu er han i terapi og ved at være klar til omverdenen igen.

Jacob justerer lufttrykket med sin CO2-pumpe. Når han først er af sted, er der ikke noget med at stoppe undervejs, så dækkene skal være perfekte.

Træningsturen går fra parcelhuset i Helsinge til Tikøb og retur, og strategien er enkel: Jacob Udsen cykler så hurtigt, han kan hele vejen. Han forventer, at bakkerne vil give ham ekstra kræfter på OL-ruten ved Sydney Havn, som er helt flad.

I 30 minutter tæsker han derudad med AC/DC i ørerne, og det er ikke kun OL, han cykler mod, men også en bedre fremtid. Deltagelsen i Invictus Games handler i høj grad om, at krigsveteranerne skal arbejde med sig selv personligt, og der er blandt andet psykologer tilknyttet holdet. Allerede nu kan Jacob Udsen tydeligt mærke, at det har rykket noget for ham at være med.

Efter at have kørt så hurtigt, han kan, i 30 minutter er Jacob Udsen fuldstændig færdig. Det har været en god dag, hvor han har slået sin personlige rekord. Nogle gange må han sidde et stykke tid udenfor, inden benene kan bære ham ind i huset igen. Han håber, anstrengelserne ender med at kaste en medalje af sig i Sydney – chancerne er størst i enkeltstart, lyder hans vurdering.

LINK: Mere om Invictus Games