Jette Frederiksen Landsklubben Magasin
Det var en helt særlig episode, der gjorde Jette Frederiksen opmærksom på, at der var brug for, at nogen tog sig af Magasins elever. Da hendes niece skulle til eksamen som elev i Magasin, havde hun nemlig Jette og Jettes søster med. Men på eksamensgangene kunne Jette se, at der var mange af de andre elever, der kom helt alene. Og for dem, der fik en god karakter, var det måske ikke så stort et problem – men det var det for de andre:
 Der var nogle, der gik noget slukørede hjem. Jeg tænkte da over, at det ikke kan være meningen, at der ikke skal være nogen til at tage sig af eleverne lige der, siger Jette Frederiksen og fortsætter:

– De er unge, og deres afdelingsleder forstår måske ikke helt, hvor meget omsorg der egentlig skal til, fortæller Jette Frederiksen, som siden har taget sig af eleverne både i sit arbejde i HR-afdelingen i Magasin og som formand for Landsklubben Magasin.
– Det har da givet noget power, at jeg både har siddet med elevarbejdet i HR og som landsklubformand, siger Jette Frederiksen, som derudover også har siddet i Magasins A/S-bestyrelse.
Bestyrelsen har hun siddet i i næsten 25 år – og landsklubformand lidt mindre. Så vidt hun husker. Og kombinationen mellem at sidde i bestyrelsen og være landsklubformand har været meget brugbar:
– Magasins ledelse vil gerne have, at der er orden i sagerne, og at reglerne bliver fulgt. Så når der er kommet nye afdelingsledere, der har haft en ide om at de lige kunne bøje reglerne, så har det givet en god styrke, at jeg har kunnet gå ind og sige: Det er ikke meningen, at det skal være sådan, siger Jette Frederiksen, som med den løbende udskiftning af afdelingsledere derfor har haft nok at se til:
– Lige når man har fået opdraget en leder til, at de skal overholde reglerne, så kommer der en ny, og man kan starte forfra.

Slipper ikke elevarbejdet helt

Gennem årene har Jette – blandt meget andet – arbejdet med Magasins lokalaftaler. Hun har blandt andet været med til at sikre, at ansatte i Magasin har ret til fri hver anden weekend, en ekstra uges ferie til ansatte over 60 år, ret til kaffepauser og bedre mulighed for efteruddannelse. Hun har også fået indført, at der bliver talt løn til medarbejderudviklingssamtalerne, så man ad den vej sikrer, at alle får talt løn og medarbejderne ikke bliver afvist, hvis de beder om en lønsamtale.

Og det har været spændende at være med der, hvor beslutningerne bliver taget. Men det er også okay at overlade arbejdet til andre.
– Jeg har gjort arbejdet på min måde i landsklubben, men det betyder jo ikke, at de andre ikke også kan gøre det godt. De gør det bare på en anden måde, siger hun.
Elevarbejdet er det, der er sværest at give slip på. Særligt svært er det med de 2. årselever, som stadig er i Magasin, men som hun ikke kan følge helt til dørs. Men hun slipper ikke elevarbejdet helt – det foregår bare ikke i Magasin-regi længere. Hun er blevet mentor på Aalborg Handelsskole på EUD Business, hvor hun skal have tre samtaler med eleverne, inden de skal ud i virksomhederne som elever. Den 10. september – på sin 66 års fødselsdag – var hun til de første samtaler:
– Eleverne holder liv i mig. Man kan ikke sådan falde hen, når man har med eleverne at gøre. Der er så meget krudt i dem, siger Jette Frederiksen.

Om Landsklubben Magasin

Er du medlem af HK, og arbejder du i Magasin, så er du automatisk medlem af Landsklubben Magasin. Den nye formand for Landsklubben Magasin er Tina Bovin Burmester. Se her, hvem der er med i den nye bestyrelse for Landsklubben Magasin.