Med 29 af regionsrådets 41 mandater bag sig har Socialdemokratiet, Venstre, Radikale Venstre, SF, Alternativet og Liberal Alliance indgået aftale om 2019-budgettet. Enhedslisten og De Konservative forlod forhandlingerne, da der var flertal for at fjerne 22 millioner, der i det oprindelige budgetudspil var øremærket lægesekretærer i 2019.

I HK Kommunal Hovedstaden vækker budgetaftalen ikke begejstring. Formand Winnie Axelsen kalder det en skandale, at man fjerner de 22 millioner, der oprindeligt var tiltænkt lægesekretærerne.

Vanvittigt at fjerne 22 millioner

- Jeg synes, at det er fuldstændig vanvittigt! Det er Skatteskandalen om igen. I to år har vi haft Sundhedsplatformen, og de børnesygdomme, der var fra start, er ikke blevet mindre. Det er en skandale, at man ikke vil lytte til fagpersonale, at man ikke vil se på, hvad lægesekretærerne i virkeligheden kan præstere. Man fjerner de personer, som i virkeligheden kan hente pengene hjem. Dem, der sørger for at hente refusioner og få registreret behandlingerne korrekt. Som en af mine skarpe fællestillidsrepræsentanter sagde: De fjerner 22 millioner nu, men risikerer at få en regning på 200 millioner i stedet, fortæller Winnie Axelsen.

Budgettet skal andenbehandles på et regionsmøde 25. september, og her har HK Kommunal tænkt sig at være til stede og bede om taletid.

- Jeg har naturligvis tænkt mig at insistere på, at der skal være flere og ikke færre lægesekretærer. Derudover vil jeg samle nogle af vores fællestillidsrepræsentanter og møde op til afstemningen og bede om taletid. Vi skal have belyst lægesekretærernes kvaliteter og de konsekvenser, det får, hvis vi ikke bruger dem, siger Winnie Axelsen.

Omsæt anerkendelsen til kroner og ører

Formanden undrer sig samtidig over, at de 22 millioner er taget ud af budgetaftalen, fordi aftalen netop viser de gode hensigter – dog uden at honorere dem. Winnie Axelsen nævner her, at der er et særskilt afsnit om lægesekretærer i budgetaftalen, og at parterne netop beskriver lægesekretærernes vigtige opgave.

- Det glæder mig, at lægesekretærerne bliver anerkendt, men jeg forstår simpelthen ikke, at man ikke omsætter anerkendelsen til kroner og ører, så de kan komme ud og virke. Regionen får SÅ meget for lønkronerne til lægesekretærerne, og de hiver pengene mange gange hjem igen, slår Winnie Axelsen fast.

Artiklen er opdateret 12. september 2018

UDVIKL DINE KOMPETENCER

De fleste job udvikler og ændrer sig. Derfor er det også vigtigt, at du følger med og tager de næste skridt i arbejdslivet. Det hjælper vi dig med, og det er noget af det, vi har allermest fokus på. Vi er eksperter i de mange muligheder, ved hvad der skal til, hvor det foregår – og hvordan du kan finansiere det, hvis det koster penge.