Beskæftigelsesministeriets såkaldte job-hotline bliver mildest talt ikke overrendt af henvendelser fra virksomhederne. Ni opkald blev det til i august måned. Og igennem hele 2018 har den varme telefonlinje bare modtaget 121 opkald. Det skriver Avisen.dk.

Den landsdækkende hotline blev åbnet i 2014 af den daværende beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S). Hotlinen slår sig op på at være virksomhedernes 'direkte linje til nye medarbejdere.’

Formålet var – og er – at hjælpe virksomheder med at finde arbejdskraft og til at få hurtig kontakt til jobcentre på tværs af kommunegrænser.

Virksomhederne bruger jobcentrene

Den beskedne anvendelse af den varme telefonlinje står i skærende kontrast til, at mange virksomheder beklager sig over, at de mangler hænder. I Dansk Industri er underdirektør Steen Nielsen da også overrasket over, at virksomhederne i stor stil går uden om ministeriets hotline.

Underdirektøren vurderer, at virksomhederne i stedet i langt højere grad benytter det lokale jobcenter i de tilfælde, hvor virksomhederne har kontakt med beskæftigelsessystemet.

Den vurdering bliver understøttet af, at stort set alle virksomheder ifølge en undersøgelse Epinion gennemførte for Videns- og Netværkshuset Cabi i 2017 anerkender jobcentrenes indsats med skaffe specielt udsatte ledige i arbejde.

Artiklen er opdateret 19. september 2018