Malene Randløv har aldrig haft meget brug for sit medlemskab af HK. Hun har arbejdet med kundeservice siden, hun var ganske ung, og det ene udmærkede job har afløst det næste.

Men i foråret befandt hun sig pludselig i en uvant presset og dybt ubehagelig situation. Et jobskifte et halvt år forinden havde vist sig som en dårlig idé, idet hun var landet på en arbejdsplads med helt uacceptabelt arbejdsmiljø. Og nu var hun gået ned med flaget, havde sygemeldt sig og var under hårdt pres fra arbejdspladsen for at komme tilbage.

Noget måtte gøres. Malene Randløv ringede til HK Sydjylland, og herfra var 4 af HK’s ydelser med til at sende hende på ret kurs.

Her fortæller Malene Randløv selv om sine erfaringer med de HK-instanser, hun mødte på sin vej:

1. Faglig konsulenthjælp – da nøden var størst
”Da jeg ringede til HK, var jeg helt lost. Jeg havde lige sygemeldt mig, og min arbejdsplads krævede med det samme en mulighedserklæring. Men jeg var sikker på, at jeg aldrig skulle tilbage igen. Det sted var ikke godt for mig, og mit forhold til ledelsen var så dårligt, at jeg slet ikke kunne overskue at indgå i dialog og forhandlinger med dem.

Hos HK blev jeg mødt med hjælp og forståelse. Den faglige konsulent, Erik Christensen, meddelte arbejdspladsen, at de ikke skulle kontakte mig, fordi al kommunikation skulle gå igennem ham. Og så forhandlede han en fornuftig fratrædelsesordning, som gav mig ro til at komme op til overfladen igen.”

2. Job og vejledning – ikke som de grumme historier på Facebook
”Som ledig bliver man jo indkaldt til samtaler med sin a-kasse. Det gjorde jeg også, og det var med blandede følelser, jeg gik til mødet. Man hører så mange historier om, hvordan ledige føler sig som jaget vildt. Min Facebook-væg har mange af den slags historier.

Men jeg blev heldigvis positivt overrasket. Min jobvejleder, Lone Wagner Petersen, havde ingen pisk i hånden. Hun havde en positiv tilgang, og vi fik en god snak om alle de muligheder, der nu lå åbne for mig. Jeg gik opmuntret derfra, helt klar til at søge job.”

3. HK JobBørs – den bedste støtte i jobsøgningen
”Karin Sloth Olesen i HK JobBørs kom til at gøre en kæmpe forskel for mig. Fra første samtale følte jeg, at hun tog mig under sine omsorgsfulde vinger, og derefter var hun den bedste støtte i min jobsøgning.

Hun gav mig information om virksomheder, der søgte medarbejdere med min profil. Jeg fandt også nogle selv. Det var lidt angstprovokerende at stå i en jobsøgningsproces for første gang i mange, mange år. Men med Karin på sidelinjen fik jeg al den sparring, jeg havde brug for.

Jeg husker en dag, jeg havde siddet fra tidlig morgen kl. 6 og brugt det meste af en dag på at udforme et CV, der skulle sendes til en virksomhed. Jeg sendte det til Karin, som hurtigt ringede tilbage til mig.

- Jeg er ked af at sige det, men det er ikke sådan, man skriver CV’er i dag, sagde hun. Og så anbefalede hun mig at ringe til Karrieretelefonen, som er HK’s eksperter i den slags.”

4. Karrieretelefonen – CV’et blev tidssvarende
 ”Hos Karrieretelefonen fik jeg hurtig og kompetent hjælp til udforme mit CV på en lidt mere tidssvarende måde. Det blev rigtigt godt, og det virkede”

 

Malene Randløv blev meldt ledig den 22. august. Knap en måned gik der, før hun kunne starte i et nyt job. Hun erkender, at hendes eget gå-på-mod og positive indstilling har spillet en rolle, men hun er samtidig meget taknemmelig for den hjælp hun fik, da det hele så allersværest ud.

”Jeg kom fra et rigtigt dårligt arbejdsmiljø. Men da jeg så blev ledig, og skulle tale en masse med bl.a. HK, var det som at komme ud i den almindelige verden igen, hvor folk er ordentlige og behandler hinanden godt. Jeg blev båret frem på hænder og fødder. Det har hurtigt fået mig tilbage i min positive normaltilstand, og nu er jeg så klar til at starte på et nyt kapitel i mit arbejdsliv,” fortæller Malene Randløv.

DU FÅR GODE RÅD OG FAGLIG HJÆLP – NÅR DU ER LEDIG

Hvis du bliver ledig står vi klar med faglig hjælp og rådgivning. Og vi kan hurtigt hjælpe dig videre i dit arbejdsliv. Med HK KvikStart er du godt på vej allerede i opsigelsesperioden.