Hvis man mister sit arbejde, mister man penge. Men alle regningerne har man stadig. Derfor vælger langt de fleste danskere at forsikre sig gennem en a-kasse, så de er sikret retten til dagpenge, indtil de finder sig et nyt job igen.

Dagpengene gør, man kan sove roligt om natten

Lige præcis den økonomiske sikkerhed, der ligger i det, er afgørende vigtigt for at den enkelte tør tage chancer i arbejdslivet og for, at virksomhederne kan hyre og fyre medarbejdere alt efter behovet for arbejdskraft. Men de sidste mange år er dagpengene blevet udhulet, så man gradvist kan betale mindre og mindre med dem.

-Det er vigtigt, vi beholder den tryghed, der ligger i dagpengene. Mister man jobbet, bør dagpengene sikre, at man ikke behøver gå fra hus og hjem, men kan sove mere roligt om natten til man finder et nyt job. Derfor bakker vi fuldt op om, at udhulingen af dagpengene skal stoppes, siger næstformand i HK Martin Rasmussen.

Kontingent skal stige mindre – og unge skal slippe billigere

LO har også yderligere 2 forslag, som skal sikre, at prisen for at være med i en a-kasse ikke bliver for høj:

• Statsbidraget skal ikke stige, selvom satserne stiger. Statsbidraget er den del af kontingentet, som staten får. Fx er det i 2018 344 kr. ud af et samlet kontingent på 488 kr. for HK A-kasse. Man betaler samme statsbidrag uanset, hvilken a-kasse man er medlem af.

• At statsbidraget skal være det halve for beskæftigede under 25 år. Det vil i praksis betyder ca. 2.000 kr. mindre om året før skat.

Læs mere om LO's forslag på linket her: LO's forslag til mere tryghed omkring dagpenge

DU KAN FÅ DAGPENGE SOM MEDLEM AF HK A-KASSE

Er du medlem af a-kassen, er din økonomi sikret med dagpenge i op til 2 år. Prøv vores dagpengeberegner og find ud af, hvad din dagpengesats er.