Stærkere økonomisk sikkerhedsnet for selvstændige og freelancere

Hvis du er eller bliver ledig, så giver de nye regler, som træder i kraft den 1. oktober 2018, nogle nye muligheder, som blandt andet kan gøre det mere attraktivt at starte sin egen virksomhed eller at arbejde som freelancer eller honorarlønnet. Fremover er det nemlig muligt at få supplerende dagpenge i op til 30 uger, når man starter egen virksomhed.

Direktør i HK’s a-kasse, Morten Binder, roser de nye regler.

- Det kan være et stort spring at kaste sig ud i at være selvstændig eller arbejde som freelancer. Derfor har vi fra a-kassens side også arbejdet på at få et bedre økonomisk sikkerhedsnet for de medlemmer, der ønsker at prøve den mulighed af i deres arbejdsliv. Det er lykkedes, og jeg er glad for, at vores medlemmer nu får hjælp til at tage springet med mindre risiko, hvis det er det, de ønsker, siger han.

freelancer

Medhjælpende ægtefælle som lønmodtager

De nye regler gør også op med opfattelsen af, at man som ansat i sin ægtefælles virksomhed automatisk anses for også selv at være selvstændig. De nye regler gør, at man kan blive ansat som almindelig lønmodtager. Det giver bedre muligheder for at få dagpenge, hvis man dropper jobbet i ægtefælles virksomhed.

Flere typer arbejde tæller med i beregning af ret til dagpenge og beløb

Endelig åbner de nye regler også for, at flere typer af arbejde kan tælle med, når a-kassen skal vurdere, om man som ledig har ret til dagpenge. Det betyder, at det bliver lettere at optjene retten til dagpenge. Flere former for indtjening kan også tælles med og det betyder, at det beløb man kan få i dagpenge, kan bliver større end med de gamle regler.

Vi har samlet spørgsmål og svar vedrørende de nye regler. Du finder dem her:

Nye regler for selvstændige og supplerende dagpenge

DU KAN FÅ DAGPENGE SOM MEDLEM AF HK A-KASSE

Er du medlem af a-kassen, er din økonomi sikret med dagpenge i op til 2 år. Prøv vores dagpengeberegner og find ud af, hvad din dagpengesats er.