- Jeg fik Hugo Karlsen, fordi jeg på Facebook fortalte HK Midt, hvordan vi holdt os kølige i sommervarmen med masser af is, fortæller Louise og fortsætter:

- Jeg tænkte, at Hugo ikke bare skulle stå hos mig men vandre rundt blandt alle HK’erne i Nævnenes Hus. Så jeg overvejede en måde at få ham rundt på samtidig med, at jeg gerne ville sætte fokus på nogle af de gode ting, vi som kolleger går og gør for hinanden, beretter hun.

Louise er kontorfuldmægtig i Forbrugerklagenævnet, Disciplinær- og Klagenævnet for Beskikkede Bygningssagkyndige og Ankenævnet for Patenter og Varemærker og HK-tillidsrepræsentant i Nævnenes Hus i Viborg.

Hun tog inspireret af HK’s KollegaKarma kampagne initiativ til en leg, hvor kollegerne kan give Hugo videre til en kollega, som, de mener, har gjort/gør noget godt for arbejdsmiljøet – altså er en god kollega.

Du kan nominere din kollega til Danmarks Bedste Kollega og læse mere om, hvordan du kan sprede God KollegaKarma her

Trolden Hugo Karlsen og KollegaKarma diplom fra Nævnenes Hus

Får Hugo sammen med diplom

Modtageren må have Hugo stående på sit skrivebord i en uge sammen med et KollegaKarma diplom.

På diplomet står ”Hugo Karlsen bor i denne uge hos dig, fordi ……………… Kærlig hilsen …………………… Gode kolleger er som venner, selvom man ikke altid er enige, så passer man på hinanden. ”

Modtageren må ikke give Hugo tilbage til den kollega, vedkommende har fået ham af, men skal finde en ny kollega, der har fortjent at have ham stående.

Den første modtager af Hugo var Dorthe Hylleberg, der er kontorfuldmægtig i Konkurrenceankenævnet og Klagenævnet for Udbud og TR-suppleant.

Se Louise overraske Dorthe:

Pakkekalender som KollegaKarma

Dorthe havde i den travle ferieperiode givet sin kollega Heidi, der skulle være alene på skansen i en uge, en pakkekalender med fem pakker, én for hver arbejdsdag, og det, syntes Louise, at Dorthe skulle anerkendes for.

- Det var sjovt. Der kom en masse og spurgte, hvad er det, du har stående der. Og så er det en anerkendelse at have fået Hugo. Så da jeg skulle give ham videre, tænkte jeg meget over, hvem jeg skulle give ham til, fortæller Dorthe.

Hugo har i skrivende stund foruden Dorthe boet hos tre andre kolleger, der alle har bidraget til et godt arbejdsmiljø:

Hos Lis, der fik ham for at sprede godt humør til 24 Timers Løbet i Viborg, og som havde lavet et oversigtsark over klagegebyrer for at lette sin kollegas arbejde.

Hos Anja, der fik ham for altid at være rummelig og villig til at hjælpe, hvis en kollega har spørgsmål til diverse systemer.

Hos Jytte, der var der for Anja, da hun havde en hård dag på jobbet, og for at tage tingene, som de kommer.

Når Hugo har fået nyt hjem, går der en mail rundt til kollegerne, som fortæller, hvor Hugo bor i denne uge og hvorfor.

- Vi er en ny organisation med konstante forandringer, og hvis en trold kan gøre, at vi kan blive endnu mere positive overfor hinanden, så vil det bare være dejligt. Vi er jo sammen mange timer hver uge, og et godt arbejdsmiljø betyder meget, siger Louise.

Indstillet til pris

Louise Bøgvad Andersen er i øvrigt blevet indstillet til HK’s pris Danmarks Bedste Kollega af Dorthe Hylleberg for sit initiativ, lige som hun er blevet indstillet til prisen af Birgitte K. Johansson og Matilde Nøhr Hansen.

Nominer din kollega til danmarks bedste kollega

Vi kårer igen Danmarks Bedste Kollega – vær med og nominer din bedste kollega nu.

Din kollega får masser af god KollegaKarma fra dig, og I får begge en chance for at komme til kåringen af Danmarks Bedste Kollega i Cirkusbygningen i København den 13. november 2018, hvor Great Place to Work også kårer Danmarks Bedste Arbejdspladser.

Og så kan din kollega – ikke mindst – vinde et arrangement til jeres arbejdsplads for op til 25.000 kr. Hver uge trækker vi lod blandt dem, der har nomineret om et bagergavekort til en værdi af 500 kr.

Du nominerer din kollega her

Artiklen er opdateret 24. september 2018

DU FÅR FAGLIGT FÆLLESSKAB

Vær med i det faglige fællesskab på din arbejdsplads. Det er dig og dine kolleger, der vælger tillidsrepræsentanten, der er HK’s lokale repræsentant. Og som kan hjælpe dig i dagligdagen. Et fagligt fællesskab er ikke blot faglig støtte – det er også socialt fællesskab, hvor du har indflydelse på aktiviteter og handlinger.