Regeringen har langtfra danskernes opbakning, når den pønser på at gennemføre en omfattende strukturreform på sundhedsområdet, der vil tage livet af regionerne.

Bare 27 procent siger ja til at nedlægge regionerne, mens 44 procent af danskerne siger nej. Resten siger ’ved ikke’. Det viser en ny undersøgelse, Norstat har gennemført for Altinget og Jyllands-Posten.

Befolkningens dom giver ifølge HK Kommunals formand, Bodil Otto, rigtig god mening.

- Jeg er ikke i tvivl om, at det store flertal af danskere ligesom jeg ikke kan se nogen som helst fornuft i at løse sundhedsvæsenets reelle udfordringer gennem en strukturreform. Regionerne har nemlig leveret varen, lyder det fra formanden.

Regionerne leverer

Hun peger på, at vi har med regionerne fået mere og bedre sundhed for relativt få penge.

- Produktiviteten på sygehusene er steget år for år. Ventetiderne er faldet. Danmark er i top på overlevelse efter hjertesygdomme, og kræftbehandlingen er ved at nå verdensklasse. Og landets førende sundhedsøkonomer er alle enige om, at der ikke er noget brugbart alternativ til strukturen med fem folkevalgte regioner, siger Bodil Otto.

Virkelighedsfjern strukturøvelse

En strukturreform vil ifølge HK Kommunals formand være et tomt slag i luften, der alene har til formål at tilfredsstille snævre partipolitiske interesser.

- Venstre pønser på en strukturreform for at tækkes Liberal Alliance, Konservative og Dansk Folkeparti, der alle vil slagte regionerne. Jeg håber, at besindige politikere giver fornuften en chance, så sundhedsvæsenet ikke bliver kastet ud i en meningsløs og virkelighedsfjern strukturøvelse, der ikke løser noget som helst, og hvor vores i forvejen pressede personale bliver kastebolde i et politisk menageri, siger Bodil Otto.

Lægesekretærer kan sikre sammenhæng

Borgerne og de ansatte på sygehusene har ifølge formanden mest af alt brug for mere sammenhæng i patientforløbene. Den udfordring kan blandt andet klares ved at fokusere på kompetencerne hos lægesekretærerne, mener formanden.

- Lægesekretær kan sammen med det øvrige sundhedsadministrative personale sikre, at patienterne ikke strander mellem to stole. Lægesekretærerne kan tænke patientforløbene i helheder. En helt ny struktur uden de folkevalgte regioner løser hverken den udfordring eller noget som helst andet, siger Bodil Otto.

Artiklen er opdateret 26. september 2018

UDVIKL DINE KOMPETENCER

De fleste job udvikler og ændrer sig. Derfor er det også vigtigt, at du følger med og tager de næste skridt i arbejdslivet. Det hjælper vi dig med, og det er noget af det, vi har allermest fokus på. Vi er eksperter i de mange muligheder, ved hvad der skal til, hvor det foregår – og hvordan du kan finansiere det, hvis det koster penge.