Selv om dansk turisme – med 52,6 mio. overnatninger – satte rekord i 2017, forventer VisitDenmark forsat vækst i både de udenlandske og de danske overnatninger i 2018. Alligevel er konkurrencen i branchen hård.

- Det skal ikke foranledige nogen i branchen til at læne sig veltilpas tilbage, for konkurrencen er hård - både når det gælder om at sende danskere ud at rejse og trække udlændinge til, konstaterer Jens Friis Jensen, som er turismeforsker ved Roskilde Universitet.

Han er involveret i et af HK/Privats partnerprogrammer kaldet NICE-projektet. Det står for New Innovative Customer Experiences. Projektet arbejder for at gøre Danmark verdenskendt for god service og mindeværdige oplevelser.

Co-Creation trumfer god service
Sammenlignet med andre europæiske lande er Danmark ikke konkurrencedygtig på pris. Derfor er projektets udgangspunkt, at vi ikke bare skal levere god traditionel service, vi er nødt til at skabe serviceoplevelser i særklasse, forklarer Jens Friis Jensen:

- Vi skal bevæge os væk fra den tankegang, at det er nok at yde god service. Der skal mere til. Der skal være en oplevelse forbundet med det også, hvor gæsterne ikke er passive modtagere, men er aktive deltagere. Det kaldes ’co-creation’, siger han og eksemplificerer:

- Det er ikke nok, at gæsterne i Zoo kan se elefanterne. Nu bliver de også inviteret til at gemme mad, inden elefanterne bliver lukket ud i anlægget. Så kan jeg stå med mit barnebarn og se en elefant finde det æble, hun har gemt. Og det er en oplevelse, vi selv har været med til at skabe og sammen kan tage med os.

Fem tip til at skabe serviceoplevelser i særklasse

1. Tænk nyt. God service er ikke nok. Arbejd sammen om at udvikle og dyrke en kultur, der altid sætter gæsten og gæstens oplevelser først. Vær proaktive, tør at eksperimentere og udfordre normerne.
2. Gå i dialog. Se, hvem gæsten er og identificerer gæstens individuelle behov. Vejled og kom med forslag derefter.
3. Vær autentisk, nærværende, nysgerrig og passioneret, når du skaber en oplevelse, der appellerer til alle sanser, sammen med gæsten. Gæsten har ikke brug for at møde prototyper med store tandpastasmil.
4. Husk, at du også kan skabe oplevelser i mindre skala, selv om du har kort kontakt med kunden. Udnyt også digitale kontaktflader til at få skabt bedre personlige møder og interaktion med gæsterne.
5. Respekter de værdier, der er i din virksomhed, så det produkt, du og dine kolleger leverer, lever op til jeres brand.

Vind en festival-billet

Siden NICE-projektet blev lanceret i 2013 har det handlet om at eksperimentere med service- og kundeoplevelser i forskellige danske virksomheder og på den måde skabe ny viden.
De seneste to år har fokus været stift rettet mod at udbrede den viden til andre danske virksomheder.
Hvis du, dine kolleger og/eller din chef vil inspireres til, hvordan I kan skabe gæsteoplevelser i verdensklasse, har I nu en unik chance:
Den 25. oktober slår NICE-projekt dørene op for ”NICE Live The Festival!” i København, hvor I kan få masser af inspiration gennem oplæg, workshop, teater og debatter.
I kan læse mere om festivalen og tilmelde jer her: niceproject.dk/nice-live-the-festival/
Kan du ikke lokke chef og kolleger med, så trækker vi i HK/Privat lod om festival-billetter blandt de af jer, der skriver til Kristi Maire Rammo på Kristi.Rammo@hk.dk og skriver ”NICE Live” i emnefeltet inden den 12. oktober.

Dansk turisme er ’big business’

Ifølge Erhvervsministeriet er turisme i Danmark ’big business’. Tal fra 2016 viser en årlig omsætning, der nærmer sig de 95 mia. kr. og en beskæftigelse svarende til ca. 115.000 fuldtidsarbejdspladser. Siden har der været vækst i branchen.