Augustenborg

Samtidig med, at Landbrugsstyrelsen skal fyre op til 70 medarbejdere, søger den via vikarbureauet Randstad 11 midlertidige medarbejdere til dens lokationer i Tønder og Augustenborg (billedet). Opslagene vil nu blive slettet, lover styrelsen.

Skammeligt. Skandaløst. Uartigt.

Sådan lyder nogle af kommentarerne på HK Stats Facebook-side til historien om, at Landbrugsstyrelsen søgte en række vikarer, samtidig med at der blev varslet fyringer.

Læs også: Flyttet landbrugsstyrelse skal fyre 'på alle lokationer'

Et skridt frem og to tilbage, skriver en, mens en anden "er overbevist om, at de (endnu ikke fjernede. red) vikarstillinger bliver slået op igen!!"

En søgning på "Landbrugsstyrelsen" hos vikarbureauet Randstad viste fredag 11 midlertidige stillinger slået op i Augustenborg og Tønder, og det sker midt i en større fyringsrunde, hvor Landbrugsstyrelsen forrige mandag meldte ud, at der skal afskediges 60-70 medarbejdere.

'Omstillingsparat og fleksibel'

"Som person er du løsnings- og resultatorienteret. Energisk i din person og har let ved smil. Omstillingsparat og fleksibel i en omskiftelig hverdag og er ikke bange for at blive kastet ud i nye udfordringer".

Sådan lød det blandt andet i et jobopslag fra vikarbureauet Randstad i et jobopslag, der søgte 3 sagsbehandlere til Landbrugsstyrelsen i Augustenborg.

Men da Avisen.dk spurgte Landbrugsstyrelsen til vikarerne, var budskabet, at opslagene vil blive fjernet fra nettet.

- Vi gør det for at give mere ro på i perioden op til afskedsrunden. Opslagene er endnu ikke taget ned, men det vil vi tage kontakt til vikarbureauet om nu, sagde HR-chef i Landbrugsstyrelsen, Dorte Appel, til Avisen.dk.

Det kommer ikke til at have en effekt på antallet af fyringer, da udgifter til løn til fastansatte hører under lønbudgettet, mens lønnen til vikarer falder under drift, forklarer hun videre.

Beslutningen fik umiddelbart ros fra formand i HK Stat Rita Bundgaard.

- Det er glædeligt, at de kan se det groteske signal, man sender, ved at hyre imens man fyrer. Jeg forstår dog ikke, hvad man har tænkt sig at gøre fremadrettet, for der er jo brug for folk i de her stillinger, kan vi se, siger hun til Avisen.dk.

Derfor må regeringen droppe besparelserne og i stedet finde penge til at sikre en stabil drift, mener hun.

- Vores medlemmer knokler for at skabe en succes. Men hvis regeringen gerne vil have sit prestigeprojekt med at flytte statslige arbejdspladser til at blive en succes, så er det mig helt ubegribeligt, at de ikke vil betale regningen og give de flyttede styrelser en chance for at komme godt fra start, sagde Rita Bundgaard i sidste uge til HK.dk.

Startede job samme dag, som nedskæringsrunde blev meldt ud

Udover at styrelsen søger vikarer, har det også vakt stor undren hos medarbejdere i styrelsen, at der hele året er blevet ansat nye folk – også helt op til fyringsrunden. Alene i årets andet og tredje kvartal, er der ifølge redaktionens oplysninger ansat samme antal, som styrelsen nu skal skære ned.

På HK Stats Facebook-side beskrev en medarbejder, hvordan en ny kollega forrige mandag begyndte på sit nye job med morgenbrød klokken 9 – og derefter gik direkte til fyringsmøde klokken 10.

Styrelsens handlinger viser igen, at flytningerne af knap 400 stillinger har fået en ubetalt regning med i flyttebilen, mener Rita Bundgaard.

- Det er jo helt grotesk at fyre nu, hvor man stadig ikke er færdige med at bygge den nye styrelse op. Det viser jo igen, at regeringens flytteplaner er så underfinansierede, at der ikke er råd til hverken det lovede antal stillinger eller til at løse de meget vigtige opgaver med at administrere og udbetale milliarder af kroner i EU-støtte, siger hun.

Om Landbrugsstyrelsen: Administrerer 9 milliarder om året

Landbrugsstyrelsens hovedopgave er at administrere cirka 9 milliarder kroner om året i tilskud til primært landbrug og fiskeri samt forskning og udvikling, der fremmer vækst og grøn omstilling i erhvervene. Styrelsen administrerer flere end 100 tilskudsordninger, hvoraf grundbetaling til landmænd er den største. Mere end 80 pct. af pengene kommer fra EU, mens resten finansieres af den danske stat. Styrelsen er, som den eneste i Danmark, godkendt til at udbetale tilskud fra EU's landbrugs- og fiskerifonde til bl.a. landmænd, fiskere og virksomheder. Udbetalingerne skal leve op til EU's regler herom.

Kilde: Landbrugsstyrelsens årsrapport