Hvem skal tømme opvaskemaskinen på jobbet

Måske kan du genkende dig selv eller andre i dette: På en eller anden måde ender det altid med at være dig, der tømmer opvaskemaskinen, rydder op i køkkenet og så videre. Også selv om det ikke officielt er defineret som din opgave.

Men hvordan er det nu lige, at man slipper af med sådan en opgave igen, hvis man ikke ønsker den? Er det bare en selvfølge, at det er HK’eren, der tømmer opvaskemaskinen?

Det spørgsmål stillede vi i sidste uge alle jer, der følger os på Facebook, og det fløj ind med tips til turnusordninger, opfordringer til at ’lade det rode’ og andre løsningsforslag – og ikke mindst tilkendegivelser af, at det var en problemstilling, som mange helt klart kunne genkende fra egen hverdag!

Skriv ind med dit dilemma
Denne uge har vi så bedt om gode råd til, hvordan man håndterer en kollega, der altid snerrer og vrisser. Og ud over de gode råd, så strømmede det også ind med forståelse for, at alle kan have en dårlig dag eller periode, og at man skulle møde det med omsorg, støtte og måske lidt humor.

Vi kalder selv spørgsmålene for ’ugens dilemma’ og fortsætter her i efteråret med at lægge et nyt dilemma på vores Facebook-side hver tirsdag. Det er dilemmaer, som dels er inspireret af vores faste brevkasse i HK/Privatbladet, dels er nogen som I sender ind til os via Facebook og mail.

Og det er dilemmaer, som de fleste af os møder i vores arbejdsliv, og hvor der ikke er en facit-liste på, hvordan man går til det. Vi håber i den grad, at I vil byde ind med både dilemmaer og løsningsforslag!

Hvis du står med et arbejdslivs-dilemma, som du vil have vendt eller et spørgsmål, du mangler svar på, så skriv et par linjer og send dem til brevkasse@hk.dk. Vi deler dilemmaet på Facebook og i HK/Privat-bladet, og man kan sagtens få lov at være anonym. Du kan se dilemmaerne på vores Facebook-side på https://www.facebook.com/hkprivat/