Regionerne er klar til massiv digital satsning, som skal gøre sundhedsvæsnet endnu mere tilgængeligt.

- Vi synes faktisk, at det skal være lige så nemt at være patient eller pårørende i sundhedsvæsnet, som det er at være kunde i netbank eller mobilbank. Vi vil bruge de digitale muligheder til at sætte patienten i centrum, til at give patienten magten over egne forløb, sådan at det er borgernes tid og muligheder, der styrer systemet. Ikke omvendt, siger Stephanie Lose, formand for Danske Regioner om det nye udspil fra Danske Regioner, ”Trygt, nemt og nært”.

Hver tredje lægebesøg skal være digitalt

Borgere og patienter skal i fremtiden kunne vælge at møde lægen digitalt i de tilfælde, hvor fysisk kontakt mellem læge og patient ikke er nødvendig. Det betyder blandt andet, at man kan undgå transport til og fra lægen og ventetid i et venteværelse. Visionen er, at cirka hvert tredje besøg hos den alment praktiserende læge og på et hospitals-ambulatorium bliver digitalt.

En af måderne at nå mere digital tilgængelighed er, at regionerne vil skabe én digital indgang til sundhedsvæsnet; app’en ”Min Sundhed”. I denne app kan du nemt og hurtigt få adgang til lægen digitalt, få et overblik og større kontrol over egne aftaler med sundhedsvæsenet samt få viden om egen sundhed og sygdom. Regionerne vil derudover gennemføre kampagnen ”Det ku´ være digitalt”, hvor borgerne kan melde, hvis de oplever en konsultation eller anden kontakt, som ligeså godt kunne have været gennemført online.

Første version af ”Min Sundhed” skal være klar i løbet af 2019.

Artiklen er opdateret 01. oktober 2018