Hvor åben er du overfor at lære af andre?

Hvor åben er du overfor nye ideer og tilgange til jobbet?

Medarbejderne i Microsoft Danmark bliver ikke længere kun målt på, hvor fagligt dygtige de er.

”Selvfølgelig er det faglige vigtigt. Men vi ser også på, hvordan medarbejdere bidrager til kollegernes arbejde og, hvordan de tager imod bidrag fra andre,” siger Kamilla Jørning Roost, chef for den del af Microsoft, der henvender sig til uddannelsesmarkedet.

"Vi kigger mere på "Soft skills end på de hårde kompetencer. Det gennemsyrer vores organisations over hele verden,"

Gennemsyrer vores organisation

Microsoft er ikke alene i at efterspørge medarbejdere med disse kompetencer. På det sidste topmøde i World Economic Forum var emnet også på dagsordenen. Og en række store virksomheder – blandt andet i IT-verdenen – har udpeget de bløde færdigheder som afgørende i en tid, hvor robotter og algoritmer i fremtiden vil overtage mange funktioner, der i dag varetages af mennesker. Internationalt efterspørger virksomheder nye måder at opkvalificere deres medarbejdere inden for bl.a. soft skills.

Ifølge Kamilla Jørning Roost handler det for Microsoft om at få skabt et miljø, der stimulerer kreativitet og kommunikation.

”Vi kigger mere på ”soft skills” end på de hårde kompetencer. Det gennemsyrer vores organisation over hele verden,” siger Kamilla Jørning Roost.

Skal Microsoft stadig være relevant overfor kunderne i fremtiden, kræver det, at medarbejdere, der ikke tidligere har arbejdet sammen, nu finder sammen.

”Vi skal kunne forholde os til teknologi på helt nye måder end før,” siger Kamilla Jørning Roost.

Bruger rollemodeller

Men man må ikke forfalde til at tro, at de hårde kompetencer bliver nedprioriteret. Tværtimod skal man se de såkaldte soft skills som noget andet og mere, man helst skal kunne mestre som medarbejder, lyder hendes pointe.

”Vi bruger meget rollemodeller, folk der har fundet sammen i projekter eller har været gode til at kommunikere for at synliggøre overfor medarbejderne, hvordan man kan gå til den type opgaver. Vi anvender også online kurser for at træne de kompetencer.”

Generelt mener hun, at i tech-virksomheder som f.eks. Microsoft har man den fordel, at medarbejderne er vant til, at teknologier skifter hurtigt.

Hvor gode er dine "soft skills"

I dag er det ikke længere nok at være god til det hardcore tekniske. Flere og flere arbejdsgivere efterspørger medarbejdere med kompetencer indenfor kommunikation, samarbejdsevne og andre ”soft skills”. Tendensen er international, klar og vil blive forstærket over de næste år, mener eksperter.  Læs hele artiklen